Finnsnes Dykk & Anleggservice (FDA) investerer tungt i servicebåter for å holde tritt med utviklingen i havbruksnæringen.
– Slik utviklingen er, er vi nødt til å satse om vi skal være en attraktiv leverandør og tilfredsstille kravene. 34,5 millioner kroner for en båt er jækla dyrt, men det er det koster, sier Keneth Larsen i Finnsnes Dykk & Anleggsservice til Folkebladet om den nye servicebåten «Emilie». Båten ble overlevert av Fitjar Mekaniske Verksted for tre uker siden.
«Emilie» ble hentet inn for å gjenvinne kontrakten med Norway Royal Salmon, en kontrakt som gikk ut ved årsskiftet. Slik gikk det ikke. FDA tapte kampen, men båten går i dag i oppdrag for Flakstadvåg Laks.
Men selv om «Emilie» er «jækla dyrt», er det faktisk den billigste investeringen bedriften har gjort den seneste tiden. Det siste året har FDA investert for 122,5 millioner kroner i nye båter. Først kom «Niklas» til 54 millioner kroner, så «Hans» til 34 millioner kroner. Og nå altså «Emilie». Totalt har selskapet seks båter, men har planer om å selge to av disse.
Ifølge Larsen blir overskuddet i 2017 på rundt tre millioner kroner. Han sier marginene er presset, og ser en trend hvor mindre oppdrettere skaffer egne servicebåter.
– Oppdretterne har tjent mye penger de siste årene, og bruker nå noen av disse pengene til å bli i stor grad sjølhjulpen på servicebåtsiden. Dette fordi de store aktørene har bundet opp kapasiteten på servicebåtsida. Det fører til at markedet for oss eksterne leverandører skrumper inn, og vi blir mer sårbare, sier Larsen.