Har ikke tro på bompengefinansiering: – Ville gjort nytten av tunnelen enda mindre

Nyheter
0

Fiskeri- og havministeren mener bompenger kan svekke mulighetene for Stad skipstunnel kan bli realisert.

Det ble mye ståhei da det ble kjent at Stad skipstunnel ikke ble prioritert i statsbudsjettet i høst. Forklaringen på at prosjektet ble stoppet var at innkomne tilbud overskred Stortingets vedtatte ramme for prosjektet.

Det vekket likevel harme at statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) tok til orde for å droppe videre arbeid før anbudsprosessen var ferdigstilt. I forkant av trontaledebatten klarte opposisjonen å sikre flertall for at anbudsprosessen måtte fullføres.

– Vi følger opp det anmodningsvedtaket som kom fra Stortinget i forbindelse med trontaledebatten. Det handler om at Kystverket har fått beskjed om å fortsette forhandlingene med aktørene for å få endelig pris på tilbudene, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) til iLaks.

Klart til våren
Hun forventer at resultatet av forhandlingene, og eventuelle kostnadsreduksjoner, kan legges frem for Stortinget til våren.

– Jeg ser for meg at man tidligst i forbindelse med revidert kan komme tilbake til Stortinget, sier statsråden.

Revidert nasjonalbudsjett skal fremmes for Stortinget innen 15. mai. Endelig vedtak skal gjøres senest tredje fredag i juni.

Hva som blir det spektakulære prosjektets skjebne er foreløpig uklart. Men det er på det rene at det trengs et nytt stortingsvedtak.

– Det var jo nesten en dobling i forhold til den rammen som Stortinget hadde fastsatt. Vi sa også i statsbudsjettet for 2024 at prosjektet måtte forholde seg til rammen på 5,3 milliarder kroner, og at dersom man ikke var innenfor den måtte saken tilbake til Stortinget, kommenterer hun.

Ikke aktuelt
Engasjementet i denne saken har vært stort og vedvarende. Særlig på kysten langs Nordvestlandet. Det er enkelte som har lansert idéen om bompengefinansiering som et alternativ til statlig finansiering. Dette er ikke noen ny tanke.

– Det var en del av vurderingene som ble gjort tidlig i prosessen, der det ble konkludert med at det ikke finnes et realistisk alternativ til statlig finansiering. En type bompengeavgift ville måtte blitt veldig høy for å kunne bidra inn i dette kostnadsbildet, sier ministeren.

Hun er derfor tvilende til en slik løsning.

– Det ville sannsynligvis medført at mange ikke ville benyttet seg av tunnelen. Det ville gjort nytten av tunnelen enda mindre. Derfor er ikke dette aktuelt å se på, slik vi vurderer det, slår Sivertsen Næss fast.

Slik kan det se ut inne i Stad skipstunnel. Grafikk: Kystverket/Snøhetta/Plomp