«Vikabas» ble fredag overlevert fra Viknaslipen til Vikahav.
Det har gått to år siden planleggingen startet, og byggeperioden har vart i ett år og sju måneder. Totalt 35.000 arbeidstimer er nedlagt i Viknaslipens største prosjekt noensinne – byggingen av servicebåten «Vikabas».
Fredag ble 19-metringen overlevert kunden Vikahav. Båten er rigget for vaskeoppdrag, transport av levende rensefisk og har tre kraner.
– Sammenliknet med en «normal» 19-metring, så har sikkert denne 10.000 arbeidstimer mer, sier daglig leder Stig Morten Paulsen i Viknaslipen til iLaks, før han legger til:
– Og det er bare timer internt hos oss.
Endret arbeidsrutiner
Ifølge Ytringen, som omtalte fredagens overlevering først, har byggingen av båten medført at Viknaslipen har måtte endre arbeidsrutinene.
– «Vikabas» kom på vannet allerede i februar. Normalt sett gjør vi ferdig det meste før skroget settes på sjøen, men her valgte vi å sjøsette på høyvann i vinter før alt det tunge utstyret ble montert. Vikabas er det største, mest avanserte og uten tvil dyreste fartøyet vi har bygd, sier daglig leder Stig Morten Paulsen i Viknaslipen til Ytringen.
– Møte framtidas krav
I tillegg til «Vikabas» har Viknaslipen kontrakter på to nye båter, samt tre er under bygging. Paulsen sier også at hans bedrift er i forhandlinger om bygging av en båt som vil bli like stor som «Vikabas».
Vikahav har tre båter som opererer området fra Namsen i nord til Hitra/Frøya i sør.
– Vi følte at vi måtte med på den store satsinga som foregår i bransjen, og da bygde vi «Vikabas» for å møte framtidas krav, sier daglig leder Frode Viken i Vikahav til Ytringen.