Med en kvart milliard innbyggere og økonomiske vekst på 6,5 prosent er Indonesia verdens 16. største økonomi. Innen 2020 har landet ambisjoner om å innta topp ti. Samtidig ventes det at 80 millioner mennesker vil være i den forbrukergruppe med inntekt nok til å kjøpe konsumentvarer og også mer importert mat slik som laks. Indonesia er et laksemarked det knytter seg store forventninger til, og markedsarbeidet aktualiseres i forbindelse med importforbudet på Norges viktigste sjømatmarked, Russland.
Sushi og sashimi
Den 40-årige Måløyværingen Jon Erik Steenslid er regiondirektør i Sør-Øst Asia for Norges Sjømatråd. Han tok tidligere i år over jobben etter Christian Chramer, som vendte hjem til Tromsø og jobben som kommunikasjonsdirektør i Sjømatrådet.
– Fra vår side jobber vi ufortrødent videre i Indonesia med å markedsføre norsk sjømat, og spesielt norsk laks. Til tross for importbegrensningene som følge av kvotesystemet blir laksen stadig mer populær både i supermarkeder og restauranter. Her kan nevnes at hos Carrefour sine supermarkeder i Jakarta er laks den mestselgende fiskearten, mens hos sushi-kjeden Sushi Tei utgjør laksebaserte retter over 50 prosent av salget med lakse-sashimi som desidert bestselger, sier Steenslid til iLaks.
Han peker særlig på markedsadgang som en flaskehals for dette omfattende sjømatmarkedet.
– Vi klarer imidlertid ikke å ta ut det underliggende potensialet i markedet så lenge importen er begrenset av uforutsigbare kvoter, og mye av løsningen for videre vekst ligger i å få åpnet opp denne barrieren. Det blir på myndighetsnivå jobbet med en handelsavtale mellom Norge og Indonesia.
Søker frihandel
Norge har en svært sterk stilling med en markedandel på 71 prosent i 2013. Utviklingen av laksemarkedet er positiv med en et norsk eksportvolum på 1.898 tonn i 2013 til en verdi av 12 millioner dollar.
Utfordringene med markedsadgang er knyttet til kvoter, karantene og konkurrentforhold mot land med frihandelsavtale. Valgkamp og politiske omstillinger gjør at det er vanskelig å få fremgang på handelspolitiske diskusjoner før utpå høsten.
Sjømatrådet har et budsjett på 1,75 millioner kroner i Indonesia. Markedsbudsjettet mot Indonesia har ikke blitt økt som følge av Russland-saken, opplyser Steenslid.