Terminalarbeiderne roser initiativet og håper dette er starten på noe stort.
Torsdag formiddag, noe forsinket i henhold til opprinnelig plan, losset «With Frohavet» de tre første containerne på Hitra kysthavn. Selve lossinga var unnagjort på noen minutter før «With Frohavet» fortsatte nordover. Tilbake på terminalen brukte terminalbestyrer Per-Gunnar Martinsen den store trucken til å løfte containerne til et område på kysthavna hvor de kan koples til strøm for å få kjølemaskinene igang.
I løpet av den kommende uka skal containerne fylles med fersk fisk og fiskeolje fra SalMar og Nutrimar og bli første forsøk på å få fast båtfrakt av fisk fra øyregionen til kontinentet.
– De virker helt nye og er uten transportskader, sier Martinsen og åpner de store portene. Inne i den 45 fot store containeren er det blankt og rent, ikke ulikt et storkjøkken. For slik må det være når beholderen snart skal frakte mat, sier han til Hitra-Frøya.
Hitra kysthavn åpnet i 2014. Ennå har det ikke vært mye frakt over kaianlegget, om man ser bort fra perioden da oppdrettsnæringa brukte mye hydrogenperioksid, som kom i store containere.
– En reise farget av både tvil og tro
– Det gikk ganske trått det første halvannet året. Det har løsnet litt nå. Spesielt dette håper vi får fart mer på det, sier Martinsen og nikker bort mot de tre containerne.
– Hvis dette fungerer, håper vi at flere eksportører ser at de vil være med på lasset, sier terminalbestyreren. Han er en av fire fast ansatte ved Bachke & Co sitt terminalanlegg på Jøsnøya. Selskapet er såkalt terminaloperatør ved Hitra kysthavn, og har avtale med Kristiansund og Nordmøra havn om håndtering av all last som går over kai her. I tillegg sørger Bachke & Co for sikkerhetssystemene. Bachke & Co leier 22 mål av Hitra kommune, og eier også tolv mål selv på området, blant annet fryselager-delen.
Frode Arnesen, daglig leder i Bachke & Co, er også spent på hva slags følger dette prøveprosjektet til Egil Ulvan Rederi og Salmar får. Til nå har det vært ganske rolig, medgir han.
– Realiteten er at det som går over kai pr i dag er så å si ingenting. Foreløpig betaler vi penger for å drive terminalen. Men det går en god del fra bil til bil, og her har det tatt seg opp i det siste, forteller Arnesen.
Dette er altså biler, stort sett med fiske fra de lokale fiskeeksportørene, som bruker området til omlasting til andre biler. For mye skisptrafikk er foreløpig tilknyttet havna på Orkanger. Dette mønsteret i logistikken håper mange øyværinger kan brytes opp ved at man nå får gode erfaringer med dette prøveprosjektet. For last avler ny last, det viser erfaringene i denne bransjen.
– Vi følger spent med på Egil Ulvan og SalMar og de fortjener ros for å gjøre et forsøk. Så er dette litt todelt. Ulvan/SalMar er et prosjekt utenom hovedprosjektet; det kommer med støtte fra Kystverket, forhåpentlig til neste år. Da snakker vi ikke om containere, men at trailer-vogner blir satt av her og dratt ombord i båtene. Hvis det tar av, snakker vi kanskje 40-50 trailer-vogner to ganger i uka. Det blir i så fall i et helt annet størrelsesomfang, sier Arnesen.
Han medgir samtidig at det er en langsiktig og vanskelig jobb å endre eksisterende mønstre i logistikken.
– Men nå er dette prøveprosjektet i gang. Rørvik er også på plass med havn, altså er den landbaserte logistikken nå på plass. Vi kan i hvert fall si at vi aldri før vært nærmere en god løsning, sier Arnesen.