Han er Skrettings nye direktør for bærekraft

Nyheter
0

Jorge Diaz utnevnt til å drive Skrettings agenda og støtte utvikling i verdikjeden.

Skretting har ansatt Jorge Diaz som Sustainability Manager – en dynamisk rolle som støtter selskapets topp prioriterte bærekraftsagenda, og som også utfyller utrullingen av morselskapet Nutrecos Sustainability Roadmap 2025 med sine tre søyler i Health & Welfare, Climate & Circularity og Good Citizenship.

En viktig del av rollen vil være fokusert på å identifisere, forstå og redusere miljø-, sosial- og styringsrisiko. Han vil jobbe tett med alle områder av Skretting-virksomheten og eksterne interessenter for å oppfylle selskapets bærekraftambisjoner sammen med kunder og partnere.

I en kommentar til utnevnelsen sier Diaz: «Planeten vår er under et enormt press, og å produsere nok sunn, trygg og bærekraftig mat til å støtte verdens voksende befolkning er en utrolig utfordring som er direkte knyttet til verdikjeden vår. I Skretting er vi optimistiske og ambisiøse i vår bærekraftsreise, og jeg ser frem til å jobbe sammen med alle mine Skretting-kolleger mot vårt formål om å «fôre fremtiden». Med deres støtte, sammen med kunder, leverandører og partnere, kan vi drive reisen mot enda mer bærekraftig havbruk. ”

Skretting var det første selskapet i oppdrettsnæringen som rapporterte om bærekraft – en forpliktelse som det innførte for mer enn 20 år siden. I dag, takket være den betydelige utvidelsen og utviklingen av disse bestrebelsene, er bærekraft et kjernefokus og innebygd i kulturen i hele virksomheten.

“Skretting gir kontinuerlig innovative løsninger for å støtte veksten i det globale akvakulturen, og vi er stolte over det vi har oppnådd til nå. Men bærekraftsagendaen utvikler seg raskere enn noen gang før, noe som igjen betyr at vi må tilpasse oss ytterligere, gjøre mer og gjøre det bedre, sier Diaz i en pressemelding.

“Skretting er et stort, internasjonalt selskap med en avgjørende rolle å spille for å tilby bærekraftige matløsninger for alle. Vi tror på å ta ansvar; det ligger ikke i vår natur å vike unna de vanskelige problemene vi står overfor i dag eller fra de som kan komme i morgen i noen av regionene vi opererer i. Dette betyr at vi må være transparente, identifisere hvor det er rom for forbedring, lære, dele og deretter – fordi ingen kan gjøre dette alene -samarbeide med vår verdikjede,” legger han til.

Diaz startet i Skretting som kommunikasjonsdirektør i Chile i 2015. I 2018 flyttet han til Skrettings hovedkontor i Stavanger, for å påta seg rollen som Brand Director. I rollen jobbet han tett med tidligere bærekraftdirektør Trygve Berg Lea, og ble inspirert av organisasjonens engasjement og engasjement for å nå ambisiøse bærekraftsmål.