Brønnbåt Nord har to nye båter under bestilling, og det kan bli aktuelt med flere.
Brønnbåt Nord er et lokalt samarbeid mellom Salaks, Gratanglaks og Kleive Fiskefarm. I fjor omsatte selskapet for for 104 millioner kroner, og fikk et driftsresultat på 51,3 millioner kroner. Begge deler er rekord for rederiet, som ble etablert i 2015.
I dag er “Lifjell” den eneste brønnbåten til selskapet, men i mars neste år kommer en ny brønnbåt til 350 millioner kroner. Året etter kommer nok en båt. To av båtene skal betjene oppdrettsnæringen i Sør-Troms og nordre Nordland, mens den siste skal være i drift i Lofoten.

Tore Lundberg, som er styremedlem i Brønnbåt Nord og daglig leder i Gratanglaks, åpner opp for at selskapet kan bestille flere brønnbåter.
– Hadde disse båtene vært hyllevare, så hadde vi sikkert kjøpt nå, sier han til iTromsø.
Lundberg forklarer den gode framgangen siden oppstarten med at det fortsatt er færre brønnbåter i oppdrettsnæringen enn det er behov for, blant annet fordi de også brukes til mekanisk avlusing, som tar mye av kapasiteten.