Gutta på MOEN Verft er klare for nye oppdrag

Nyheter
0

Fire nye katamaraner er på vei.

Inne i slipphallen ved Kolvereid i Trøndelag, legger mekanikerne i MOEN Verft det siste bunnstoffet på «Moen Atlas», som er levert av Moen Marin. Den 15 meter lange servicebåten er straks ferdig og klar for nye oppdrag på Vestlandet, for kunden Storesund. Når den er ute, er nye på vei inn. Det er mer enn 70 uker siden det var tom hall her, og 55 uker siden tørrdokka i Ottersøy var ledig, forteller operasjonsleder Arild Peder Nubdal.

– Nå venter vi inn fire nye katamaraner fra Moen Marin på lørdagen. De befinner seg nå på et lasteskip, på vei fra verftet i Kina. To av båtene skal vi utstyre på tradisjonell måte, mens de to andre skal utstyres med dekksutstyr. Da går det fort med tre til fire ukers arbeid, etter dette blir det en ferge fra Torghatten Midt, sier Nubdal.

Fartøy i oppdrett dominerer
Verftet på Kolvereid ble etablert så langt tilbake som i 1923, mens hallen kom opp først i 1992. Da ble det gjort en større investering, til tross for tom ordrebok.

Hallen ble tunga på vektskåla, da taubåtselskapet Buksér og Berging skulle utvikle sine nye slepefartøy. Verftet tar inn noen større fiskefartøy, hurtigbåter og ferger, men det er fartøy i oppdrett som står nær 90 prosent av oppdragene her.

Operasjonsleder Arild Nubdal i midten, flankert av marin dieselmotormekanikerne, Donny Hagstrøm og Brestir Beder. (Foto: Steve Hernes)

– Det har kanskje vært litt for mye å gjøre i år, men det er da folk står på.  Vi klarer å levere på tid og kvalitet. Kanskje fungerer vi best når vi har mye å gjøre, sier Nubdal stolt.

– I fjor hadde de 60 fartøy inne i hallen, mens tallet kan bli litt lavere i år, men året er ikke over enda, sier Nubdal som forteller at det også er godt med oppdrag ved dokken med oppvarmet hall i Ottersøy, der de kan ta fartøy på opp mot 100 meter.

– Vi bemanner jevnt opp for tiden. I dag er vi totalt 71 ansatte, med Ottersøy. For tiden søker vi alle typer arbeidskraft, sveisere, mekanikere, rørleggere med mer, sier Nubdal.

Syvende far i huset
Selv har han kun drøyt 3,5 års erfaring her ved MOEN Verft Kolvereid, men med mer enn tretti års fartstid offshore og riggselskaper siden 1990.

En som definitivt har vært her lenge, er Åsgeir Hansen. Gjennom hele 45 år og åtte måneder har han tatt den korte spaserturen hjemmefra, og ned til verftet.

– Jeg er en nok den syvende far i huset. De sier de skal henge et bukkehorn på veggen til meg snart, smiler Hansen. Hydraulikk og rørsystemer her hans spesialområde.

Åsgeir Hansen har jobbet ved verftet i mer enn 45 år. (Foto: Steve Hernes).

– Jeg kan vel ikke noe annet fag, men trives jo veldig godt på her. Som arbeidsleder har jeg ansvaret, blir jeg kontaktpunkt mellom prosjektleder og de som skal ha båten, sier Hansen som forteller det er mye som er forandret siden han startet som unggutt her.

– Før bygde vi båtene fra grunnen selv, og kunne holde på én i opp til et helt år. Nå er det én båt i uka, om jeg overdriver litt da. Det er full fart i dag, sier han og er klar for å ta del i det grønne skiftet også.

Verdens første hydrogendrevne
– Hydrogenprosjektet med en 50-metring, det blir noe nytt. Selv om det er lite hydraulikk, er det nok med rørsystemer, så jeg blir nok mye med på det prosjektet også, sier en fornøyd syvende far i huset.

– Det er litt artig å være med på byggingen av Salmonor sin hydrogendrevne arbeidsbåt. Prosjektet er inne i en sluttfase, med ulike risikoanalyser nå .Jeg håper vi er klare til å gå i gang allerede i november, sier han.

– Det at vi får bygge den her på Kolvereid, er viktig for verftet og arbeidsstokken, og noe vi er vi veldig stolte av. Båtene blir større og større. Det er et kappløp vi må bli med på. Vi utvikler jo oss i takt med næringa. Kolvereid ligger midt i landet og Ottersøy midt leia, så utgangspunktet er kjempebra, avslutter Arild Peder Nubdal.

«Moen Atlas» får sin siste sjekk før den igjen settes i sjøen. (Foto: Steve Hernes)