Gutta i niende: – Gjør mer av dette og skryt av næringa så kommer vi tilbake og jobber

Nyheter
0

Smakte på fôr og næringa.

Det er første dag med besøk av elever i år hos Lofoten Seafood Center i Mortsund. Niende trinn på Leknes skole får æren av å være de første besøkende på lokaliteten år, med iLaks som følge.

Visningssenteret åpnet i desember 2017, men det var først i juni 2019 det ble tatt imot større grupper og skoleklasser. Senteret eies og drives med visningskonsesjon av Lofoten Sjøprodukter, og daglig leder Katharina Mosseng (43) sitt og hjertebarn. Til daglig er hun i Italia og selger for familiens salgsselskap Lofoten Seafood Export.

Mer enn laks
Det er ikke bare lakseoppdrett som står i fokus på senteret. Den tradisjonsrike tørrfisken har stor plass på et slikt senter, som også får en rekke besøk fra utenlandske turister og har egen restaurant.

Foto Lofoten Seafood Center.

Les også: – Vi skal leve og bo her og skape arbeid for de som kommer etter oss

Torgunn Rist har nylig startet som vert i senteret, og har ansvaret for gruppene av elever som er inne i selve visningssenteret. I dag har elevene stort sett delt seg i gutte- og jentegrupper. Rist forteller jentene kan være mer interessert i biologien og det som skjer i selve markedet, mens guttene blir mest fascinert av å være ute på anlegget.

Se mulighetene
Lærer Eidar Furu har sitt første besøk her, men noen skårunge i oppdrett er han ikke. I sine ungdomsår i Trøndelag jobbet at både somre og helger hos Williksen i Rørvik.

– Jeg håper elevene ser hva som finnes av framtidsmuligheter i eget lokalsamfunn, både innafor fiske og oppdrett, og ikke minst at de forstår Lofoten er et attraktivt jobbmarked, sier Furu på tur ut til lokaliteten Oterholmen.

Lærer Eidar Furu ved Leknes skole har med elever fra niende klasse ved Leknes skole. (Foto: Steve Hernes)

Han forteller at det å bli fisker med egen båt, nok er drømmen for de fleste av de unge gutta, men oppdrett blir mer og mer anerkjent i Lofoten. iLaks spør de unge ombord i båten om noen i dag har lyst til å bli røkter. Veldig kjapt svarer noen at de vil ha egen båt med kvote, og det helst i gruppe 2.

Den som gir elevene en innføring i røkting og oppdretternes hverdag er Bjørn Ivar Arntzen. For tida har han permisjon fra jobben i Nusfjord og turistanlegget med guidede fisketurer.

Opptatt av død fisk
Han har sørget for at elevene har med hver sin pose med fôr, og oppfordres gjerne til å ta en smakebit selv, mens de fôrer langs merdkanten på Oterholmen. Flere av elevene lurer på hva som skjer med laksen som dør, og driftsleder Kent Inge Berg trår til med å forklare elvene betydningen av å hente opp dødfisk hver dag.

Bjørn Ivar Arntzen med første innføring for elevene. (Foto: Steve Hernes)

– Det er spennende å være her ute ved merdene. Jeg har tenkt en del på at jeg vil bli fisken, men kanskje kan det være lettere å jobbe med oppdrett selv om det er masse ansvar om noe skulle gå galt, sier Mathias Tetlie. Benjamin Torheim skyter inn at selv om det er masse ansvar, må en være flink til det en holder på med.

– Havet er en fin plass å være. Det er veldig viktig å være positiv og ha godt med mot i en sånn jobb. Tror det er viktig å bli veldig god i jobben sin for å få solgt fisken. Selv tenker jeg å ta naturbruk på videregående skole, sier Torheim.

Fra venstre; Mathias Tetlie fra Sennesvika, Benjamin Torheim, Holsøya, Arnt Robin Arntsen fra Leknes. (Foto: Steve Hernes)

Skryt mer
En som ikke er i tvil om å først gå naturbruk- med fiske og fangst, for deretter å bli fisker med egen båt er Arnt Robin Arntsen.

– Når en bor i Lofoten har en selvfølgelig lyst til å bli fisker, kommer det kontant. iLaks fremhever noen flotte muligheter i havbruk, men nei. Det er fisker jeg skal bli, sier Arntsen. Da lurer vi på hva som egentlig skal til for å overbevise noen å velge oppdrett fremfor egen båt, torsk, sei og hyse.

– Fortsett å ha slike omvisninger og kom ut til skolene våre med folk som er interessert og som kan skryte av oppdrett. Gi oss sommerjobb, slik at foreldrene våre lærer mer om oppdrett også. Da kommer vi kanskje, sier de andre guttene med klar beskjed til de som driver Lofoten Seafood Center.

Elever fra niende klasse på Leknes skole, ble de første elevene som fikk undervisning ved Lofoten Seafood Center i år. (Foto: Steve Hernes)