Gründerpar kjøper opp iLaks

Nyheter
1265

Octavian Forlag overtar alle Schibsteds aksjer i nettavisen.

Schibsted har, via datterselskapet Bergens Tidende, vært storaksjonær i iLaks siden våren 2014. Eierskapet har vært knyttet til Sysla-samarbeidet, som nå er blitt en del av satsingen som inngår i E24. Aksjeblokken som nå er solgt utgjør 34 prosent av iLaks.

Kjøperen, Aslak Berge og Trine Forslands familieselskap Octavian Forlag, vil heretter eie 100 prosent av oppdrettsavisen.

Korona
Transaksjonen gjennomføres i en periode der de fleste avisers annonsesalg er negativt preget av den pågående koronapandemien. iLaks, som er utelukkende finansiert av annonser, har også merket dette.

– Vi merker naturligvis også en koronaeffekt på salget, medgir Aslak Berge, redaktør i iLaks. – Ordreboken er tynnere enn på samme tid i fjor, og vi opplever også en økt usikkerhet på kundefordringer. Når det er sagt, har vi en robust kostnadstruktur og tåler en del juling.

Nisje
– iLaks er en B2B-avis innen en klart definert nisje med lyse fremtidsutsikter. Vi rigger avisen for å bli her lenge – også i krevende perioder, legger han til.

Partene ønsker ikke å offentliggjøre kjøpesummen for aksjene.

– Jeg vil benytte anledningen til å takke Schibsted, og særlig Bergens Tidende, for et godt samarbeid og fellesskap gjennom seks år. Nå går iLaks videre på egne bein, og det er jeg trygg på at vi vil gjøre på en utmerket måte, sier Berge.

Brenner
iLaks er den klart mest leste nettavisen for norsk oppdrettsnæring, og driver også den engelskspråklige nettavisen SalmonBusiness. Samlet sett har de to avisene 150-200.000 unike brukere i måneden.

– iLaks er en viktig nisje- og næringslivsavis for bransjen, med grundige analyser. Ingen brenner mer for iLaks enn Aslak og Trine, og vi tror salget er et fornuftig grep for den videre veksten for selskapet. Vi takker for samarbeidet, og ønsker dem lykke til videre, sier Mari-Marthe Aamold, daglig leder i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.