Gror godt i Grovfjord-fjæra

Nyheter
782

Grovfjord Mek. Verksted (GMV) har de senere årene hatt en voldsom nybyggaktivitet og omsatte i fjor for 235 millioner kroner. I kjølvannet av GMV har det dukket opp to nye bedrifter i bygda, GMV Service og Arctic Piping.

Venter ikke
GMV Service har allerede vært i drift siden mai i fjor, og skal reparere båter til oppdrettsnæringen. Allerede etter syv måneders aktivitet var omsetningen på 15 millioner kroner.

Det er daglig leder Markus Shabani Hansen fornøyd med.

GMV SERVICE: Daglig leder ved nyetablerte GMV Service, Markus Shabani Hansen, er så langt fornøyd med oppdragsmengden.

– Vi har hatt en bra oppdragsmengde de første månedene, og i år ser det ut til å bli vel så bra. Vi tar de oppdragene vi klarer å sluke unna, og sitter ikke og venter på kundene. Vår styrke er å være en god tilbyder, har evne til fleksibilitet i forhold til den kompetansen og arbeidsstokken vi disponerer her. Vi har stor kapasitet og kan gire opp når oppdragsmengden øker, ettersom vi er tett knyttet til nybyggdelen, sier han til iLaks.

Lønnsomhet
– I lys av GMVs voldsomme nybyggaktivitet, så vi allerede i 2015 behovet for å serve reparasjonsmarkedet på en god måte. GMV, som har produsert mer enn 100 nybygg, hadde behov for noen som kunne ta service og vedlikehold, samt mindre ombyggingsjobber. Vi så raskt at dersom vi puttet disse reparasjonsjobbene inn i en allerede presset produksjon, ødela vi for både nybygg og reparasjonskundene, forteller Hansen.

NYBYGG: Aktiviteten er stor hos Grovfjord Mek. Verksted, og flere mindre servicebåter er nesten klar for levering.

Han poengterer at de to fagområdene krever to ulike organisasjoner og driftslinjer, og for å få lønnsomhet kreves det en annen modell for organisasjon på reparasjon enn nybygg.

Selskapet gjennomfører, i tillegg til ordinær service, sertifisering, oppgradering av dekksutstyr, innredning og ombygging av dekkshus og forlenging.

– Oppdrettsnæringen er i konstant utvikling og ser mulighetene til å forbedre fasiliteter, komfort og sikkerheten ombord på båtene. Mange beholder sine mindre røkterbåter, og gjør mindre oppgraderinger på båtene for å være mest mulig selvhjelpen, samtidig som de kan sitte med båtkapasitet. De ser et stort potensial i å oppgradere båtene ettersom det er billigere enn å bygge nytt, legger Hansen til.

Nye lokaler
I følge Hansen ser arbeidsmengden for 2017 bra ut for selskapet.

For øyeblikket er de blant annet i gang med et større prosjekt for oppdrettsselskapet Nordlaks. Her skal de montere dekksutstyr på en av deres større servicefartøy. Utstyr som skal gjøre hverdagen og arbeidsoppgavene til operatørene på båtene sikrere og mer effektiv.

NORDLAKS: For tiden monterer GMV Service dekksutstyr på en av Nordlaks sine servicebåter.

Men det begynner å bli trangt om plassen i hallene og ved kaianlegget til GMV. Til sommeren flytter serviceselskapet inn i egne lokaler et steinkast unna GMV. Gamle Grovfjord Slipp rustes nå opp og grunnarbeidet er allerede gjort. Det skal bygges to nye haller, en som skal ta fartøy opp til 30 meter, mens den andre er beregnet på båter opp til 15 meter.

Fasilitetene er det ingen ting å si på. Hallene vil bli oppvarmet, ha fjernstyrt slippsetting med undervannskamera, samt at det monteres oppsamling for vaskevann.

Nyetablert
Det andre selskapet Arctic Piping, ble etablert og operativt fra 1. februar, og skal ta alt av rør og rørsystemer ombord i båter. Alt fra hydraulikk, sanitæranlegg og sveising til montering av kjølesystem og eksossystem på maritime installasjoner, som skip og fôrflåter.

Han forteller at daglig leder i selskapet, Kjell-Dag Olsen, har lang erfaring og kompetanse på området og at de har fått på plass dyktige folk med erfaring innen rørlegging og sveising.

– Vi har i flere år leid inn eksterne folk til denne type tjenester, men vi ønsker å ha kompetansen her i lokalmiljøet slik at verdiskapningen blir liggende igjen i kommunen. For oss er det vesentlig å få med oss dyktige folk videre i selskapet, avslutter han.

SERVICE KRANE: Service på kraner og montering av haikjeft er boe av det som gjøres på Nordlaksbåten.