Grieg Seafood makter ikke å tjene penger på dagens priser. Det ble nye tap i Q4

Nyheter
1150

Lakseprisene har holdt seg på 40-tallet siden midtsommeren. Det holder ikke til å drive med overskudd for Grieg Seafood.

Selskapet fortsetter der det slapp i tredje kvartal. Det siste kvartalet av 2020 ga nytt underskudd. Driftsresultatet endte på -17 millioner kroner – nøyaktig som analytikerne på forhånd forventet.

Grieg Seafood slaktet 20.271 tonn laks i kvartalet, nesten 4.000 tonn lavere enn guidet, grunnet ILA-trøbbel i Finnmark. Problemene i Finnmark senket fiskekvaliteten til en superior-andel på 77 prosent, fremgår det av kvartalsrapporten som ble sluppet torsdag morgen.

Dropper utbytte
Selskapet har lenge tatt initiativ til å selge sin trøblete virksomhet på Shetland, men har ikke funnet noen kjøpere så langt. Underskuddet gjør også at selskapet ikke utbetaler utbytte.

Omsetningen i kvartalet endte på 1.163 millioner kroner, en nedgang på 20 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2019. Hovedbidragsyter til nedgangen er lave laksepriser. Disse var 43,2 kroner i fjerde kvartal 2020. Når så Grieg Seafood tapte 0,8 kroner per kilo, impliserer det produksjonskostnader (på EBIT-nivå) på 44 kroner.

Konsernsjef Andreas Kvame er ikke fornøyd med resultatene, og peker på Covid-19 som hovedproblemet.

– Som forventet var også siste kvartal i 2020 preget av Covid-19 pandemien. Nedstenging i Europa, skiftende etterspørsel fra hoteller og restauranter til detaljhandel, påvirket lakseprisene betydelig, sier han.

Stabilisert
– Driftsresultatene ble bedre og stabilisert i fjerde kvartal, med god biologisk ytelse i Rogaland og BC. I Finnmark var produksjonen stabil, men resultatene ble påvirket av fortsatt innhøsting av fisk som ble rammet av ILA i Q3.

– Samlet sett har 2020 vært et utfordrende år. Vi leverte ikke våre ambisjoner, ikke bare på grunn av Covid-19, men også på grunn av biologiske utfordringer i flere regioner. Vi har tatt viktige skritt for å avhjelpe situasjonen. Vi har styrket våre operative evner med et nytt og mer oppdrettsorientert organisatorisk oppsett, og med et potensielt salg av Shetland-virksomheten innsnevrer vi vårt fokus til Norge og Canada som sterke produksjonsregioner. Vi har også startet vår reise for å ta en sterkere markedsposisjon med en ny og integrert salgs- og markedsføringsorganisasjon, sier Kvame.

Selskapet går inn i det nye året med et kontraktsvolum på 28 prosent av laksesalget.