Åkerblå leverte fiskehelse-, miljø- og tekniske tjenester for nært 57 millioner kroner i fjor.
Havbrukstjenesten startet som en ren veterinærtjeneste for havbruksnæringa i øyregionen. Selskapet som skiftet navn til Åkerblå i fjor, har gradvis vokst til en aktør som leverer både fiskehelse-, miljø- og tekniske tjenester til store deler av kysten, med avdelingskontorer fra Ålesund i sør til Tromsø i nord. Det er særlig de tre siste årene at selskapet har ekspandert, både gjennom oppkjøp og ansettelser, skriver Hitra-Frøya.
Snart 70 ansatte
I 2014 omsatte selskapet for 25 millioner kroner. I 2015 for 37,7. Sist år kom omsetningen på 56,7 millioner, og dette året vil de passere 60 millioner. Med de planlagte nyansettelsene vil Åkerblå snart ha 70 ansatte. En tredel av disse jobber på hovedkontoret på Frøya.
– Det som er så bra er at vi har hatt en god søknadsmasse til jobbene. Det er høyt utdanna folk som kommer hit og etablerer seg med familien sin. Det er viktig for oss. Å ansette folk er en investering, sier Roger Sørensen, administrerende direktør i Åkerblå.
Oppkjøpet av ålesundsfirmaet Fiske-Liv i 2015 er den største enkeltårsaken til omsetningsveksten sist år. Videre har man utvidet laboratorievirksomheten i Trondheim, og økt den tekniske avdelingen betydelig.
– Fiskehelse-delen er ganske konstant. Det er innen miljø- og tekniske tjenester vi vokser, forteller Sørensen.
Har stålkontroll
Selskapet endte med et årsresultat på 3,7 millioner i fjor, mot 5,6 millioner kroner i 2015.
Sørensen sier at veksten er årsaken til at man ikke satt igjen med et større overskudd.
– Vi har høyere lønnskostnader, men har ikke økt prisene på våre tjenester. I tillegg har vi kjøpt to båter, og investert i kontorene her på Blått kompetansesenter og i Trondheim. Men vi har stålkontroll på utgiftene, og vi styrer mot cirka samme resultat dette året som i fjor, forteller Roger Sørensen i Åkerblå.