Gladlakstur til Japan var brudd på god presseskikk: Nok en gang er TV 2 felt i PFU for dobbeltrollene til Arne Hjeltnes

Nyheter
1798

Utvalget mener de mange rollene til Hjeltnes er problematisk – og synes dokumentaren også minner om «ukritisk formidling av PR-stoff».

I februar sendte TV 2 et 45 minutters langt dokumentarprogram med tittelen «Rå fisk og sylskarpe knivar». Filmen ligger fortsatt på TV 2 Sumo, og kan ses gratis på Norges sjømatråd sine nettsider Laks.no.

Men var dette en uavhengig dokumentarfilm – eller et langt reklameinnslag for nettopp sjømatrådet?

Utdrag fra Vær varsom-plakaten. TEKST: Presse.no

Det framstår som høyst uklart for Pressens faglige utvalg, som tirsdag konkluderte med at programmet bryter god presseskikk på tre punkter i Vær varsom-plakaten – både 2.2., 2.3 og 2.7:

PFU konkluderer med at programleder Arne Hjeltnes har flere dobbeltroller som det ikke er opplyst godt nok om.

Samt at hele programmet framstår som «ukritisk videreformidling av PR-stoff».

Hvem står bak filmen?
Dokumentaren er i stor grad er sponset av Norges sjømatråd – eller betalt av sjømatrådet, som Hjeltnes selv hadde skrevet i en henvendelse til en av dem som klaget på programmet. Han opplyste i samme henvendelse at det var PR-byrået Creuna som har «laget dokumentaren».

Samtidige er Arne Hjeltnes ikke bare programleder, men også direktør i Creuna. Et selskap som også har gjort flere oppdrag for sjømatrådet – blant annet laget hjemmesiden Laks.no. Hjeltnes har forøvrig tidligere jobbet i Norges sjømatråd (da Eksportutvalget for fisk), uten at det var berørt av PFU tirsdag.

TV 2 har anført at Hjeltnes i denne sammenheng er en journalistisk medarbeider, at programmet er blitt til etter en redaksjonell vurdering, og mener at det er produksjonsselskapet Parkas production som har laget filmen.

Norges sjømatråd er nevnt som sponsor av dokumentaren, noe som også er tydelig merket, og selve sponsorplakaten mener PFU i og for seg er ryddig.

«Norges lengste reklamefilm»
Men som PFU påpeker er Hjeltnes i rulleteksten også opplyst som en av regissørene. I sum blir det for utydelig, og PFU-leder Alf Bjarne Johnsen konkluderte slik i møtet: 

Fra utvalgets møte tirsdag 26. september.
Fra utvalgets møte tirsdag 26. september. FOTO: Medier24

– Jeg skjønner i grunn ikke hvordan filmen er blitt til, og det virker som TV 2 heller ikke har bidratt til å opplyse om det. 

I uttalelsen mener PFU man kan hevde at programlederen – som konsernsjef i Creuna – også har hatt kommersiell innvirkning på et redaksjonelt program.

– Rollene er ikke fullt opplyst: Når man både er programleder, regissør, og gjør et kommersielt oppdrag for en oppdragsgiver, er det vanskelig å forstå om dette er et fritt journalistisk oppdrag, sier Johnsen.

Utvalgsmedlem Alex Øystå sa det slik:

– Dokumentaren presenteres av sjømatrådet selv som en del av deres omdømmesatsing. Men dette kan ikke både være det, og uavhengig journalistikk. Det framstår i grunn som Norges lengste reklamefilm.

Skjerpet uttalelsen
PFUs uttalelse tirsdag kom forøvrig på bakgrunn av to klager – fra henholdsvis Erik Haaland og Nina Rose.

Det var i utgangspunktet kun sistnevnte som ble tatt opp for full behandling, men i forrige møte ba utvalget sekretariatet om å forberede begge klagene for vurdering.

Utvalget valgte også i møtet tirsdag å skjerpe sekretariatets forslag til uttalelse:

Innstillingen gikk i utgangspunktet kun på 2.2 og 2.3 om dobbeltroller og åpenhet, og det var etter et forslag fra PFU-leder Alf Bjarne Johnsen at også punkt 2.7 om ukritisk formidling av PR-stoff kom inn.