Det er over 47 år siden nå. I april 1971 slaktet MOWI den første kommersielle oppdrettslaks i Norge. Med det gikk startskuddet for det store industrieventyret for laksen.
Den første smolten, produsert i Tveitevågen på Askøy, ble satt ut i Flogøykjølpo, i 1968. «Flogo», som sundet ble kalt på folkemunne, ble sperret av med armeringsjern i vertikale gitter med 12 millimeters åpninger, fremgår det av boken «En plog i havet – historien om MOWI». Smolten ble satt ut i en notpose.
Men en storm rammet anlegget, wiren som holdt notposen røk, og smolten stakk til havs. Det 50.000 kvadratmeter store sundet er grunt, ti meter på det dypeste, og nær storhavet.
Se video fra Flogøy fra en annen vinkel her.
Året etter ble det satt ut ny smolt.
Oksygentrøbbel
Det viste seg snart at vanngjennomstrømningen ikke var optimal, og armeringsjernet ble plaget av groe og maneter. For å sikre oksygentilførsel ble det satt opp en pumpe med luftinnblåsing.
Basert på erfaringene på Flogøy, etablerte MOWI-gründer Thor Mowinckel et nytt produksjonsanlegg en kilometer unna i luftlinje. Det var Veløykjølpo, et nytt sund som ble avstengt. Der ble den første smolten satt ut i 1970.
Høsten 1969 legger Norsk Hydro 1,3 millioner kroner på bordet og sikrer seg 50 prosent av aksjene i MOWI. Industrilokomotivet skal senere kjøpe seg opp til full kontroll i selskapet.
Dominant posisjon
I april 1971 ble 1969-generasjonen slaktet i et skur på Flogøy. Fra bryggen på Møvik, hvor et sildesalteri ble bygget om til slakteri, ble den første laksen hentet med Hallvard Lerøys kjølebiler. Sotra ble først landfast i desember 1971, da Kong Olav klippet snoren og åpnet Sotrabroen. Før den tid måtte fisken fraktes med ferge fra Brattholmen til Alvøen, og videre til Bergen. Derfra gikk fisken til Oslo, Danmark, Belgia og Tyskland. Totalt ble det levert 60 tonn laks fra Flogøy og Møvik i 1971.
I perioden 1971 til 1975 slaktes halvparten av all oppdrettslaks i Norge av MOWI, som etterhvert omdøpes til Hydro Seafood. De store og kapitalkrevende anleggene på Flogøy og Veløy er kostbare og tungvinte, og får tidlig store utfordringer med lakselus. I 1987 går Hydro bort fra kjølper, og tar fisken over i flytebur.
Hydro Seafood blir solgt i 2000 til det nederlandske fôrselskapet Nutreco for to milliarder kroner. Det norske pionérselskapet legges inn i Nutrecos datterselskap Marine Harvest, som i 2006 blir kjøpt opp og flagget hjem til Norge av skipsreder John Fredriksen.