– Det er en vaskemaskin de første 200 meter, sier Felipe Molina (35) til iLaks.
1.900 meter svømming, 90 kilometer sykling og 21,1 kilometer løping. Han brukte 4 timer og 25 minutter på løpet. Det holdt til gull, med over et minutt i margin til nummer to, Jon Odden, under helgens triathlon Ironman Norway. Konkurransen gikk av stabelen i Haugesund, og Molina konkurrerte i klassen 35-39 år.
Kjærligheten
Molina har sin bakgrunn i basketball, og begynte med sykling først i 2011.
– Jeg syklet litt i 2011-13, men brakk kragebeinet i en velt under Skjærgårdsrittet. Jeg hadde prøvd triathlon et par ganger, men etter 2013 bestemte jeg meg for å kjøre triathlon for fullt.
Til daglig pusher han foredlet laks over hele verden fra milliardeksportøren Seaborns lokaler i Sandviken. Selv om han er chilener, innrømmer han at han ikke kjente særlig til oppdrettslaks før han kom til Norge.
– Jeg gjorde ikke det. Jeg kom på grunn av kjærligheten, utdyper han.
Kjærligheten var den norske studien Astrid som han seinere har stiftet familie sammen med. Også hun er en ivrig triathlon-utøver.
Lang reise
Det har vært en lang reise fra Molina som kommer fra et sted en times kjøretur nord for Chiles hovedstad, millionbyen Santiago.
– Jeg kom her rett fra gymnaset. Jeg har bodd her siden 2000.
Han begynte å jobbe i fiskeindustrien, og har også studert teoridelen av akvakultur. Til høsten har han arbeidet i seks år i Seaborn. Her er Molina ansvarlig for salg av videreforedlede produkter.
– Jeg selger på alle markeder. Vi satser nå på USA. Chile har redusert betydelig, og Chile er hovedleverandør til USA. Når Chile ikke har fisk, må de skaffe fra andre plasser.
Ifølge Norges Sjømatråd har USA-eksporten av ferske norske laksefileter økt med 80 prosent fra 2015 til 2016.
Kamp om markedsandeler
Det er ikke første gang Norge har økt laksesalget betydelig på chilenernes bekostning mot USA-markedet. Det gjorde norske eksportører også i 2009-2010, for så å se markedsandelene falle da Chile kom tilbake med lakseforsyninger.
Molina tror ikke nødvendigvis det mønsteret vil gjenta seg igjen.
– Det er vanskelig å si noe om amerikanernes hukommelse, men det kan bli vanskelig å bytte igjen når Chile kommer igjen. Men dette er markedstyrt. Selger de til lavere pris, kan de komme tilbake. Vi prøver å si at vi har en mer stabil produksjon, har et bedre produkt og laksen vår er antibiotikafri. Så når det tidspunktet kommer, står vi sterkere enn det vi gjorde i 2012, spår han.
– Jeg tror ikke det blir like lett å bytte. Jeg tror forbrukerne i USA blir mer bevisste på at den norske laksen er bedre. Men, selvfølgelig, en del vil gå tilbake, men kanskje ikke så dramatisk som i 2012.