Oppdrettsnæringen opplever en formidabel vekst i produksjonen av laks og ørret – en vekst som forventes å fortsette. Transportene produksjonen genererer, skaper betydelig press på enkelte veg- og ferjestrekninger. Eksporten består i all hovedsak av ferske produkter som logistikkmessig betinger raske og forutsigbare transporter, skriver nettstedet Samferdsel.no.
Norge er verdens største produsent av laks og ørret. I 2013 ble det eksportert 1,1 million tonn laks og ørret. 94 prosent av eksporten var ferske produkter.
På oppdrag fra NTP Godsanalyse, som transportetatene og Avinor gjennomfører på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, har Handelshøgskolen i Bodø og Transportutvikling AS i Narvik dokumentert transportstrømmene til laksen og ørreten i 2013 og sammenholdt disse strømmene med situasjonen i 2007.
Større og færre
I dag er det 52 aktive slakterier for laks/ørret. Da eksporten av laks/ørret har økt betydelig, skal stadig mer fisk produseres på færre lokasjoner og transporteres ut fra færre slakterianlegg. Strukturendringene og volumveksten gir logistikkmessige utfordringer.
Hvis vi antar at hver transport med bil har en varevekt på 19 tonn, krevde frakten av fersk laks og ørret fra slakteriene 47 450 vogntogtransporter i 2013. Det betyr at 130 vogntog daglig enten kjører ut av Norge eller til en innenlandsk havne-, jernbane-, eller flyterminal med fisken.
Andelen fisk som passerer grensen i bil og fly har økt fra 2007, mens andelen som sendes ut med båt er redusert. Dette skyldes den kraftige økningen av eksporten til Russland og Øst-Europa. Stort sett all fisken som skal dit transporteres med bil.
De største grensepasseringsstedene (andel av vekt i parentes) for den ferske laksen og ørreten i 2013 var Svinesund (60,2 %), Gardermoen (10,5 %), Kristiansand (4,6 %) og Bjørnfjell (3,6 %). Andelen over Gardermoen er i praksis en del lavere, og andelen over Svinesund høyere, da en del av fisken som registreres med grensepassering Gardermoen, transporteres ut av Norge på IATA-fraktbrev til de store flyhubene i Europa.
Tog viktig i nord
Togtransporten med fersk laks/ørret fra Narvik har økt med 87 000 tonn fra 2007 til 2013. Samlet sett ble det i 2013 sendt 127 000 tonn med tog fra Narvik. Fisken kommer primært fra Lofoten/Vesterålen, Troms og Vest-Finnmark. Togtransporten fra Narvik er med på å avlaste vegnettet i både Norge (E6) og Sverige (E4 og E45).
En betydelig del av laksen og ørreten er innom terminalen på Alnabru i Oslo før den sendes ut av landet. Selv om betydelige mengder med fisk fraktes med tog fra Narvik, kjører toget til Alnabru, der containerne settes på biler.
Det er ventet videre vekst i eksporten i årene fremover.
For Statens vegvesen er det viktig å vite hvor veksten kommer, og for oppdrettsnæringen er det viktig å vite hvor veginvesteringene kommer. Da kan det være greit at noen setter seg ned og prater sammen.