Fylkesnes Fisk sikrer seg ny arbeidsbåt med elmotor og batteri

Nyheter
0

Sletta Verft overleverer hybrid arbeidskatamaran til Fylkesnes Fisk.

Båten representerer et nytt produkt for Sletta Verft og fremdriftsanlegget er utviklet i nært samarbeid med Elmarin i Kristiansund. Båten er av eget design og Møre Maritime har hatt ansvaret for konstruksjons- og arbeidstegninger.

Sletta Verft har levert flere større servicefartøyer med hybrid framdriftsanlegg, men dette er den første 15 meter aluminiumkatamaranen med elmotor og batteri. Fremtidige miljøkrav blir tilfredsstilt med et fremdriftsanlegg i kombinasjon med en batteripakke på 396 kWH. Dette er blant de største batteripakkene som er levert på en arbeidsbåt på denne størrelsen.

Prosjektet har fått støtte både fra Enova og Skattefunn.

– Vi er stolte over å kunne være i front med å redusere utslippene fra vår bedrift, sier driftsleder Rune Fylkesnes i en pressemelding.

Fylkesnes Fisk er et familieeid selskap som drifter tre konsesjoner for produksjon av laks og ørret på Bømlo.

– Båten vil ha nok batterikapasitet for transport til og fra lokalitetene og vi har også mulighet for å lade batteriene ved hver lokalitet. All drift kan dermed være basert på elektrisitet. Det gir mindre støy og et bedre miljø for både ansatte og fisk. Vi har landstrøm på alle våre lokaliteter og omtrent all drift av båten skal være elektrisk. Også energikrevende operasjoner som spyling av nøter skal skje ved elektrisk drift, sier Fylkesnes.

– Med levering av aluminiumsbåter med hybrid fremdriftsanlegg befester vi posisjonen som et av de ledene verft for bygging av servicefartøy til havbruksnæringen. Vi har nå kontrakter på båter til havbruksnæringa med en samlet kontraktsverdi på over 500 millioner kroner, sier daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta.