Fisken er i Alsvåg kun et døgn.
Nede ved ventemerden står Svein Mortensen og sjekker at alt står vel til med laksen og pumpene som skal føre den inn til slaktelinja. Her er det plass til 600 tonn laks, men nå står det kun drøyt 100 tonn her.
Mortensen forteller at de foretrekker å få mest mulig fisk inn i løpet av helga. Da går logistikken fint opp.
– Fisken som skal inn i dag er ikke så veldig stor, men den er veldig fin. Rett og slett en flott fisk vil jeg si, sier merdansvarlig Mortensen. Dette er det sjette året han har ansvaret for merdene i Alsvåg, og forteller stolt at én gang hadde de fisk stående her til en verdi av 48 millioner kroner.
Også i Vesterålen var årets sommer en av de varmeste på lang tid, men i sjøen var det annerledes.
– Det var ganske spesielt i år. Når sommeren er spesielt varm kan sjøtemperaturen også stige, men i sommer var det ikke mer enn 13 grader. Det til tross for den varme sommeren vi har hatt, forteller Svein Mortensen.
Travel slakterisjef
Mens det tilsynelatende ser ut som en normal rolig dag for merdansvarlig, er det langt mer hektisk inne på slakteriet. Etter å ha ventet en god stund, slik at slakterisjefen kan avse et par minutter til iLaks, forklarer Stian Øfeldt.
– I dag er det langt mer å gjøre enn normalt. Det er fullt trøkk på slakting og innfrysing. Mange ulike produksjoner på samme tid. At influensasesongen har satt et par medarbeidere ut av spill hjelper heller ikke, forklarer han.
I dag er det rundt 40 fast ansatte, samt at de har vel tjuetalls vikarer. De kommer godt med, særlig på en dag som dette med mye innfrysing.
– Etter 14 år her begynner jeg nok å få dreis på dette. Mange andre har også jobbet her siden det sto Cermaq drev. I år har vi hatt en veldig bra sesong. Bra med råstoff, det var særlig bra i vinter, samt at vi har gjort en del andre ting som har fungert godt, slakterisjef Øfeldt.
Kapasiteten er på mellom 80 og 100 tonn sløyd fisk om dagen. I dag er det full drift på sløyemaskinene. I fjor fikk de på plass sin fjerde maskin. Frode Steffensen forteller at de nå er i tenkeboksen og vurderer å gå til anskaffelse av en grader.
I høst har det vært hektisk aktivitet med innfrysing. Det har både vært godt planlagt, men også en god del som fallende pris i markedet, som fører til at eksportørene ønsker å fryse inn. Steffensen forteller at de har faste kontrakter frem til 1. desember, med opsjon på forlengelse om innfrysing.
– Da vi startet opp slakteriet var det utfordringer med innfrysing. Det var lenge siden vi hadde drevet med det, så vi måtte få kjørt oss ordentlig i gang. Det handlet om å få maskineriet i gang igjen, og lære opp de nye til å bli skikkelig varme i trøya når de er i frysen, smiler han.
Bra butikk
I dag er rundt 15 ansatte s i full sving med innfrysing. I år har de tatt med seg lærdommene fra i fjor, og sikret både nok personell og emballasje til det toppet seg i høst, forteller han.
– Hovedsakelig snakker vi om returfrys. Det er bra butikk i det, men også for sysselsettinga. Vi klarer å holde flere i arbeid.
– Inn kommer pakket fisk fra andre slakteriet som skal fryses, og det skal veldig raskt videre igjen, forklarer han. Fisken er i Alsvåg kun et døgn før den reiser sørover. Det er effektivt og vi sparer miljøet ved å slippe å ha varer stående på fryselager. Her er vi avhengig av å få ut bilene fortløpende etter hvert som det er pakket og klart. Én bil om dagen skal ut, sier Steffensen.
– Kapasiteten på fryselager er rundt 20 tonn, maks 30 om det er det vi kaller en ideell fisk. Vi fryser inn på grinder og brett, og jo mer fisk på brettet vi kan få, jo mer tonn blir det. Det handler om hvordan vi klarer å utnytte kapasiteten, forklarer han.
Han forteller at de har et alternativ stående klart om kapasiteten skulle bli sprengt.
– Vi har fått leie en frysecontainere som lager for å trygge kundene om transporten skulle bli forsinket. Med fortsatt god planlegging sammen med eksportørene, så skal vi nok få dette godt til, sier Frode Steffensen.