Politisk risiko er blitt en ny variabel i investeringsbeslutningene.
Det Molde-baserte servicebåtrederiet FSV Group ble etablert i 2011 av Per Olav Myrstad og Endre Brekstad, henholdsvis styreleder og teknisk sjef i selskapet. Nå teller rederiet 23 fartøy og 280 personer.
– De to kom fra brønnbåt-næringen, begge to, med sentrale stillinger der. Den gangen opplevde de at leverandørnæringen ikke hang med på den utviklingen som man så. Det var behov for større, mer effektive lokaliteter, i mer eksponerte farvann, forklarer administrerende direktør Arild Aasmyr til iLaks.
Nytt segment
Som følge av erkjennelsen av et nytt behov i markedet, innså gründerne at oppdretterne trengte mer spesialisert og kompetansekrevende hjelp, og mer robuste fartøy. I 2011 lanserte de et nytt konsept, som tok utgangspunkt i store kraftige servicefartøy med gode fasiliteter for mannskapet, og med høyt sikkerhetsnivå.
– Det ble veldig godt mottatt. Og det var starten på et helt nytt segment innenfor servicefartøy, fastslår direktøren.
De to første båtene fikk de levert i 2013.
– Begge gikk inn på femårscharter med de største oppdretterne i næringen, forklarer han, og legger til:
– Vår forretningsmodell er basert på langsiktighet i alt vi gjør. Fra dag én har vi hatt bortimot 100 prosent kontraktsdekning.
Ett års utsettelse
Høsten 2022 fikk rederiet, som næringen forøvrig, en uventet overraskelse. Forslaget om grunnrenteskatt på sjøbasert havbruk kom som lyn fra klar himmel.
– Da grunnrenteskatten ble introdusert, satt vi klare til å treffe investeringsbeslutninger til en verdi av nærmere en halv milliard kroner. Disse ble satt på vent. Grunnrenteskatten skapte mye usikkerhet, forklarer direktøren.
Riktignok stanset ikke rederiet byggeprosesser som var påbegynt da det famøse forslaget kom. Byggestoppen gjaldt nye investeringsbeslutninger. Den varte et års tid.
– Etter hvert som man har landet på et nivå, og ser at det er en rekke tjenester som skal leveres, og fisken skal ivaretas, har vi gradvis tatt tilbake investeringsprogrammet og fortsatt det, sier Aasmyr.
Ny komponent
FSV-sjefen legger ikke skjul på at grunnrenteskatten har bragt inn en ny komponent i kalkylene.
– Det henger fortsatt over oss, det med politisk risiko. Det er en faktor man faktisk må ta inn i regnestykket, etter det sjokket vi opplevde. Og det var ikke noe man snakket om her før september 2022, sier han.
For tiden har de et byggeprogram på fire båter. I år får selskapet levert to nye fartøy. Nylig overtok FSV en ny bløggebåt Fitjar Mek Verksted.
Nybygg på lange avtaler
Ifølge Arild Aasmyr bygger rederiet vanligvis ikke nye fartøy før de har lange driftsavtaler på plass.
– Et typisk nybygg i dag er gjerne en fire-femårskontrakt. Og på et prosessfartøy, som en bløggebåt gjerne kalles, er det gjerne opp mot sju-åtte år, forklarer han.
Selskapet har nå også en større internasjonal operasjon, der de støtter kundene sine både i Canada, Skottland, på Færøyene og i Norge.
– Vi ser jo et veldig spennende marked foran oss. Det er vekst i næringen, det er behov for den type tjenester vi vil levere, og vi opplever at det er gode markedsutsikter. Så det er ingen grunn til at det ikke skal fortsette å vokse videre, avslutter Aasmyr.