Frps finansfraksjon besøkte Hitra og Frøya: – Finnes ikke bedre plass å se hvor pengene blir skapt

Nyheter
1135

Hitra Frps Tom Skare og Frøya Frps Aleksander Søreng fikk nylig besøk av Frps finansfraksjon på Stortinget, som består av Helge Andre Njåstad, Sivert Bjørnstad og Jan Steinar Engeli Johansen.

Det skriver Hitra-Frøya

– Vi reiser rundt for å se hvor verdiene skapes i Norge. Vi kunne fort ha havnet andre plasser, men vi har veldig dyktige Frp-folk i disse to kommunene, som forventer at vi kommer hit. Vi driver og fordeler penger i finanskomiteen, men vi må og se hvor de blir skapt. Da finnes det ikke bedre plass å se det enn akkurat her, sier Helge Andre Njåstad, som er andre nestleder i Stortingets finanskomité og leder i Frps finansfraksjon.

– Vi må hjelpe der verdiene blir skapt
Torsdag fikk de omvisning av kommunalsjef Dag Robert Bjørshol på Hitra Kysthavn, og fredag skal de besøke Frøygruppen og Helge Gåsø.

– Har dere fått noen ønsker om penger fra FRP-representantene på Hitra og Frøya?

– Ja, det er mange innspill om bedre rammebetingelser, og penger til vei og infrastruktur, havnefasiliteter og så videre som de forventer, sier Njåstad.

– Politikere og næringsliv på Hitra og Frøya mener de bør prioriteres på grunn av de store verdiene som skapes her. Hva mener dere?

– Vi mener det samme. At vi må hjelpe der verdiene blir skapt, i stedet for å hive penger etter steder der de ikke får ting til. Det er bedre samfunnsøkonomisk å legge forholdene til rette der de kan få til enda mer, svarer Njåstad.

Ønsker laksetransport over fra vei til sjø
Tom Skare var mest opptatt av å få hjelp til å få båtransport av laks i gang fra kysthavna.

– Hva forventer du av disse karene etter at de har vært og sett Hitra og Frøya?

– Nå har de kjørt veien utover hit, og skal videre ut over til Frøya, så de har opplevd hvordan veistandarden er. Det er problemstillinger vi har vært opptatt av i lang tid. Men i tillegg vil vi presentere kysthavna og mulighetene for å få laksetransporten over fra vei til sjø. Et resultat av våre møter med samferdselsdepartementet, sammen med ordførere og andre politikere, har vært at vi har fått på plass en insentivordning der vi kan få tilskudd til retur-transporten i en periode frem til det blir lønnsomt. Det er et resultat av samarbeid med stortingspolitikere og regjering. Det som gjenstår nå er at det blir realisert. Da må vi øve press på stortingspolitikerne, sier Skare.

Sivert Bjørnstad er godt kjent med veiene her ute, etter å ha kjørt mange ganger til feriestedet på Mausund. Han oppsummerer standarden på veiene som forferdelig, og skulle gjerne sett færre vogntog på veien.

– Insentivordningen er helt avgjørende for å få prøvd ut et slikt prosjekt. Ikke bare er det mer miljøvennlig, men det avlaster også veiene. Alle vi som bruker veien ønsker at det skal være færre vogntog enn det er i dag. Så hvis man kan subsidiere sjøtransport av gods i noen år frem til det blir lønnsomt, så er det ingenting som er likere enn det, sier Bjørnstad.