Shippingfest blåser opp verdiene.
78-åringen John Fredriksen er utvilsomt mest kjent som skipsreder, selv om det i flere år har vært fiskeoppdrett som har vært hans tyngste og mest verdifulle investering. Fredriksen eier 15 prosent av verdens største oppdrettselskap, Mowi.
Men i et år der oppdrettsverdiene har falt tilbake, primært drevet av regjeringens forslag om grunnrenteskatt, har shipping gitt gullkantet avkastning. Posisjoner i tankrederiene Frontline og Euronav, bulkrederiet Golden Ocean og, ikke minst, gassrederiene Flex LNG og Avance Gas, har skutt i været det siste året.
– Etterspørselen etter råvarer som kull, jernmalm og olje har vokst jevnt i takt med den globale utviklingen i årtier. Jeg vet vi står foran et skifte mot mer bærekraftig vekst, men det vil ta tid og vi ser vel effekten av ønsket om raske endringer nå, spesielt på energiprisene. Man kan fort glemme at de befolkningsrike delene av verden er helt avhengige av fossilt brennstoff, og vil være det en god tid fremover, sa John Fredriksen til Finansavisen i august.
Tank, gass og oljeservice utgjør nå en voksende del av familieformuen. I år har disse verdiene økt med godt over 20 milliarder kroner, skriver Finansavisen, som estimerer John Fredriksens formue til 19,9 milliarder dollar.
Av dette ligger 160 milliarder kroner i strukturen under toppselskapet Greenwich Holdings.
Men ut over selskapene som inngår i gruppen har gründeren investert betydelige midler direkte i oljeaksjer og i fond fokusert på shipping og olje. I tillegg kommer boligen i London; Old Rectory, hus i Spania og på Kypros, privatjeten, kunst og andre verdier som eies av Fredriksen og døtrene Cecilie og Kathrine Astrup Fredriksen privat.