Ettervirkninger av fugleinfluensavirus tvinger Delpeyrat til å endre strategi og prioriteringer. Det innebærer blant annet at selskapet satser mer på laks.
Det skriver den franske avisen Le Figaro.

Konserndirektør Dominique Duprat innrømmer at fugleinfluensaviruset som har rammet industrien de siste årene, har satt “uslettelige spor”. En reduksjon i produksjonen har alene kostet Delpeyrat 50 millioner euro. Totalt for alle aktører er kostnaden 600 millioner kroner, ifølge avisen.
Konsernets omsetning landet på 400 millioner euro i 2017, det er en nedgang på 100 millioner euro fra 2015.
Duprat forteller at selskapet har har fokusert på internasjonalt salg, hvor målet er å doble salget. De har også frontet mer premium merkevarer i restaurantbransjen.
– Vi prøver å gjøre mindre, men på en bedre måte, sier Duprat.
For å kompensere ytterligere for stagnasjon i kjernevirksomheten, har Delpeyrat satset mer på røyket laks, hvor de har en markedsandel på 7,4 prosent. Selskapet har siden 2013 investert i en rekke røykerier.