Men det er tøff konkurranse i dette fraktsegmentet.
Skretting-leverandør Eidsvaag holder posisjonen som det største av rederiene som frakter fiskefôr langs norskekysten. Med en kvart milliard i omsetning holdt det til et driftsresultat på 23,3 millioner kroner i fjor.
Dyrvikrederiet hadde ved årsskiftet en totalbalanse på 411 millioner kroner og en bokført egenkapital på 78 millioner kroner.
Konsolidering
Fôrfrakt skjer i en tøff konkurranse.
Dette fremtvinger konsolidering, og i oktober i fjor ble førderederiet Artic Shipping kjøpt opp av brønnbåtkjempen AquaShip.
– Artic Shipping passer perfekt inn i vår strategi om å bygge en globalt ledende aktør innenfor det brede maritime servicesegmentet i havbruksnæringen, uttalte konsernsjef i AquaShip, Sverre Taknes, i forbindelse med oppkjøpet.
Artic Shipping var da en av de største aktørene innenfor segmentet frakt av fiskefôr. Selskapet har fem selvlossende skip, som opererer på TC-kontrakter med Cargill.
NTS Shipping kjøpte i januar alle aksjene i Sjøtransport Rotsund, som ble fusjonert inn i NTS Shipping desember samme år.
Ny fabrikk
Oppdrettereide Bio Feeders flåte frakter fôr for de fleste av aktørene.
– Vi har to båter på TC (time charter – red.anm.) med Mowi, «Pirholm» og «Eidholm», og «Vågsund» går til BioMar. «Eidholm» går i Skottland på den nye fabrikken for Mowi. «Tenneskjær» går på spot for de fleste. «Tenneskjær» går i rute fra Danmark til Nord-Norge, frakter en del fôr for Aller Aqua og EWOS, og går tilbake med stykkgods, fortalte reder Nils Tore Øpstad Melingen til iLaks i forbindelse med årets resultat.
Rederi | Omsetning | EBIT | EBIT-margin | Fôrleverandør |
Rederi Stornes | 41,2 | -0,6 | -1,5 % | BioMar |
Egil Ulvan Rederi | 179,9 | 21,6 | 12,0 % | Mowi |
Eidsvaag | 250,7 | 23,3 | 9,3 % | Skretting |
Bio Feeder | 81,5 | 14,2 | 17,4 % | BioMar |
NTS Shipping | 115,6 | 13,9 | 12,0 % | Cargill, Skretting og Polarfeed |
NSK Shipping | 62,6 | 5,7 | 9,1 % | BioMar |
* Alle tall i millioner kroner