Fraktet fiskefôr for over 700 millioner kroner

Nyheter
1373

Men det er tøff konkurranse i dette fraktsegmentet.

Skretting-leverandør Eidsvaag holder posisjonen som det største av rederiene som frakter fiskefôr langs norskekysten. Med en kvart milliard i omsetning holdt det til et driftsresultat på 23,3 millioner kroner i fjor.

Dyrvikrederiet hadde ved årsskiftet en totalbalanse på 411 millioner kroner og en bokført egenkapital på 78 millioner kroner.

Konsolidering
Fôrfrakt skjer i en tøff konkurranse.

Dette fremtvinger konsolidering, og i oktober i fjor ble førderederiet Artic Shipping kjøpt opp av brønnbåtkjempen AquaShip.

– Artic Shipping passer perfekt inn i vår strategi om å bygge en globalt ledende aktør innenfor det brede maritime servicesegmentet i havbruksnæringen, uttalte konsernsjef i AquaShip, Sverre Taknes, i forbindelse med oppkjøpet.

Artic Shipping var da en av de største aktørene innenfor segmentet frakt av fiskefôr. Selskapet har fem selvlossende skip, som opererer på TC-kontrakter med Cargill.

NTS Shipping kjøpte i januar alle aksjene i Sjøtransport Rotsund, som ble fusjonert inn i NTS Shipping desember samme år.

Ny fabrikk
Oppdrettereide Bio Feeders flåte frakter fôr for de fleste av aktørene.

– Vi har to båter på TC (time charter – red.anm.) med Mowi, «Pirholm» og «Eidholm», og «Vågsund» går til BioMar. «Eidholm» går i Skottland på den nye fabrikken for Mowi. «Tenneskjær» går på spot for de fleste. «Tenneskjær» går i rute fra Danmark til Nord-Norge, frakter en del fôr for Aller Aqua og EWOS, og går tilbake med stykkgods, fortalte reder Nils Tore Øpstad Melingen til iLaks i forbindelse med årets resultat.

Rederi Omsetning EBIT EBIT-margin Fôrleverandør
Rederi Stornes 41,2 -0,6 -1,5 % BioMar
Egil Ulvan Rederi 179,9 21,6 12,0 % Mowi
Eidsvaag 250,7 23,3 9,3 % Skretting
Bio Feeder 81,5 14,2 17,4 % BioMar
NTS Shipping 115,6 13,9 12,0 % Cargill, Skretting og Polarfeed
NSK Shipping 62,6 5,7 9,1 % BioMar

* Alle tall i millioner kroner