Frakteskipet står i fare for å kantre – med 438 kubikk olje om bord

Nyheter
3053

Havaridramaet fortsetter tirsdag.

Det nederlandske frakteskipet “Eemslift Hendrika” driver førerløst, uten mannskap, i havet nordvest for Ålesund. Mannskapet forlot skipet mandag kveld.

– Fartøyet fikk såpass slagside at de var redde for at det kunne kantre. Om det skjer er vanskelig å si, men kapteinen sin vurdering er at de måtte forlate fartøyet, sier redningsleiar Kjetil Hagen ved Hovudredningssentralen i Sør-Noreg (HRS) til NRK.

Jarl Magne Silden er skipper på linebåten «Veststeinen.» De lå lenge standby ved det forlatte lasteskipet og ventet på avklaring frå Kystverket om de skulle forlate stedet. I natt fikk de klarsignal for å forlate havaristen.

Slagside
«Då forlater vi havaristen «Eemslift Hendrika». Folket er heldigvis trygt i land. Vi har hatt en luftig seilas rett i mot stormen, i 70 n/mil. Låg standby menst dei siste 4 blei plukka opp av redningshelikopter. Båten driver nå på sida på se. Med 45-50 grader slagside. Det er nå nnw 25 påfriskande, snøbyger og 15-18m bølger. Godt vi har den helikopterberedskapen vi har, måtte bare våre folkevalgte forstå det og øke beredskapen betraktelig, spesielt i Barentshavet. Heldigvis gikk det godt med mannskapet denne gangen, båter fins det nok av», skriver Silden på Facebook.

Kystverket har bedt det nederlandske rederiet om en plan for hvordan skipet skal håndteres videre.

– Det er ikke en situasjon som kan vare uendelig. Vi ber om en plan og ønsker at ting skal skje så fort som mulig, sa beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm i Kystverket til NTB.

Kystvaktskipet «Sortland» er på vei fra Bergen til havaristen. Kystvaktskipet skal være på stedet for å observere. Kystverket sender også et fly ut til området.

Lekkasje
– Vi er først og fremst opptatt av er at skipet ikke skal være til fare for andre skip og rigger. Vi er heller ikke interessert i at det skal kantre eller synke. Da vi kan få ein lekkasje, sier Mortensholm.

Kystverket opplyser til NTB at det er 353 kubikk råolje, 75 kubikk diesel og 10 kubikk smøreolje om bord i skipet.

På lastedekket til “Eemslift Hendrika” står blant annet tre oppdrettsbåter til en verdi av over 100 millioner kroner.