Gundersen har bred erfaring fra ulike virksomheter, ikke minst fra sjømatnæringen, og kommer fra stillingen som administrerende direktør i Salmon Brands AS (som er kjent for Salma laks), en stilling han har hatt siden 2009.
Gundersen har ellers jobbet som salgssjef Europa for TINE, seniorrådgiver i AC Nielsen, i tillegg har han erfaring fra Norges Eksportråd i Italia, samt en italiensk merkevarebedrift.
– Han representerer en kultur og innsikt i merkevarebygging og i næringen, som få andre innen sjømatnæringen besitter i praksis. Vi ser at vi de siste årene har en stadig større gjensidig utveksling mellom den kommersielle delen av næringen og Sjømatrådet. At Gundersen tar dette steget sier også noe om relevansen til Sjømatrådets virksomhet, som betyr at vi er attraktive for ansatte med denne type kompetanse fra næringen, sier Christian Bue Nordahl, regiondirektør i Sjømatrådet.
I en kommentar til den nye utfordringen sier Gundersen;
– Det har vært en fantastisk reise å bidra til at Salma skulle bli en merkevare. Nå har jeg etter ni år som leder i Salmon Brands fått en ny drømmejobb som fiskeriutsending i Milano. Jeg har stor tro på markedsmulighetene for norsk sjømat i Italia etter å ha jobbet der i fire år, og jeg ser fram til å ta fatt på de spennende utfordringene.
Gundersen tiltrer så snart det er praktisk mulig i løpet første del av 2016.