I 2015 gikk antall ansatte ned med 140. Nå har designselskapet Vard hanket inn kontrakter til flere hundretalls millioner.
Vard har vært gjennom tøffe tider som følge av oljenedturen. I løpet av 2015 gikk antall ansatte i Vard i Norge ned med totalt 140 ved verftene og spesialselskapene.
Men i 2016 begynte oppturen. Designselskapet begynte å oppbemanne igjen, og i år har kontraktene strømmet inn.
De siste i rekken er syv trålerkontrakter til en verdi av 700 millioner kroner. Vard skal tegne og bygge fartøyene for fire rederier på Island.
Kontraktene kommer kun en måned etter at Vard Aukra meldte at verftet skal bygge to store baseflåter for oppdrettsselskapet Cermaq.
Verftskonsernet har i stor grad satset på spesialfartøy som følge av oljenedturen. Vard Aukra bygger blant annet en brønnbåt som skal leveres neste år, og fikk for en knapp måned siden kontrakt på en ny havbruksbåt.
De første to trålerne skal overleveres Bergur-Huginn i første og andre kvartal 2019, og erstatter de to som rederiet har i flåten sin.
– Tidligere og nåværende generasjoner av islandske fiskere har hatt svært god erfaring med å jobbe med norske verft, og vi gleder oss til samarbeidet med Vard, sier Bergur-Huginn-sjef Gunnþór Ingvason, i en pressemelding.