Fra konkurs til full ordrebok

Nyheter
562

I 2004 var Sletta Verft konkurs. I dag har bedriften 40 fast ansatte og må leie inn 20 til fra høsten for å ta unna alle ordrene, skriver Tidens Krav.

Siste bidrag til ordrebunken i Mjosundet kommer fra Lerøy Aurora, som har kontrahert en ny servicebåt fra Sletta Verft. Båten skal leveres sommeren 2016. Med denne kontrakten er Aure-verftet i Møre og Romsdal oppe i en ordrereserve på over 120 millioner kroner.

Fem store katamaraner (15 meter) samt et større servicefartøy på 40 meter skal leveres i løpet av de neste 15 måneder. Alle fartøyene er spesialutviklet for å uføre ulike tjenester innen havbruksnæringen.

– Det er vel det at vi forsiktig, men sikkert har bygd oss opp igjen og fått tillit i markedet. Vi ser i hvert fall at de samme kundene kommer tilbake, fra langt i sør til opp til Finnmark. Her får de kvalitet, og de får de laget båtene slik de selv ønsker dem, sier daglig leder Kåre Sletta.

Han legger ikke skjul på at de får særlig drahjelp fra havbruksnæringen.
– Ja, det er jo den vi har satset på, og det spiller selvsagt også inn.

Med den siste katamaranen har verftet ordrer fram til sommeren 2016. I dag har bedriften 40 fast ansatte, men må leie inn mer arbeidskraft fra høsten.

– Vi kommer til å ligge på 40–45 fast ansatte. Vi har fått en del lokal ungdom inn i bedriften, og så har vi hatt 21 utlendinger ansatt de siste åtte årene. Det er kjempefolk, skryter Sletta.

Bedriften er også opptatt av å hyre inn lokale underleverandører, som Mjosundet båtbyggeri og Elmarin i Kristiansund. Sletta anslår at det er behov for ytterligere 20 manns arbeidskraft for å kunne levere alt som planlagt.

– I tillegg til nybyggene har vi også jevn tilgang på reparasjonsoppdrag og dokkinger, og den samlede ordreinngangen gjør at vi må utvide produksjonslokalene. Prosjekteringen er ferdig, og vi håper å starte byggearbeidene like over påske, sier Sletta.