Fosen Yard tar kontrollen over tysk verft: – Det er gigantisk

Nyheter
1860

Kjøper 51 prosent av Nordseewerke og får de gamle eierne med på laget. – Nå har vi igjen sikret kontrollen med hele verdikjeden, sier Fosen-sjef Anders Straumsheim.

For tre år siden gikk verftet Noryards Fosen konkurs, som følge av at offshorerederiet BOA kansellerte en nybyggingsavtale.

En knapp måned etter konkursen kunne verftsaktiviteten starte opp igjen under navnet Fosen Yard, med lokale krefter i ryggen og en kontrakt på over en halv milliard kroner fra Hurtigruten.

Fosen Yard er ansvarlig for bygging av fire «Aquatrez»-merder. Den første er allerede ferdigstilt, og snart skal 180.000 fisk inn i merden.

Og nå utvider de. Til Tyskland.

– Nå er avtalen i boks. Vi har vært hos notarius publikus i Hamburg og signert papirene, sier Fosen-sjef Anders Straumsheim.

Hadde 5.000 ansatte
Han er selv i Emden tirsdag ettermiddag, på vei inn for å ta en kikk på verftet han nå har kontroll med.

– Dette har gått veldig fort. Nå må vi ta en nærmere titt på rikets tilstand.

Nordseewerke har inngått i flere eierkonstellasjoner de siste drøyt hundre årene. På verftet som ligger vest for Bremen, helt på grensen til Nederland, har det vært bygget 620 båter – alt fra cruiseskip til militære ubåter. På det meste har verftet hatt 5.000 ansatte.

For en tid tilbake havnet verftet, som da het Nordseewerke Emden Shipyard, i økonomiske problemer og søkte konkursbeskyttelse.

De gamle eierne opprettet et nytt selskap ved navn Fosen Nordseewerke GmbH, som kjøpte ut innmaten i verftet, og nå har altså Fosen Yard kjøpt 51 prosent av dette selskapet.

Tar ikke opp lån
Straumsheim er daglig leder for 85 ansatte i det nye selskapet.

Hva han ga for en kontrollerende andel i verftet vil han ikke ut med.

– Men jeg kan si at det ikke er priset som et oppkjøp, men ut fra den kompetansen som ligger her og de fremtidige mulighetene, sier Straumsheim.

Fosen Yard har ikke tatt opp lån for å gjennomføre kjøpet.

– Vi har finansiert det med midler fra aksjonærene og penger som lå i Fosen Yard, sier han.

Skal bygge skrogene i Tyskland
Måten de fleste verftene bygger skip på, er at de bygger skroget ved utenlandske verft. Stålarbeid er arbeidsintensivt, og det er billigere å gjøre dette i utlandet, hvor timesbetalingen til de ansatte er lavere.

Deretter slepes skroget til Norge, hvor skipet utrustes.

Det er nettopp skrogbyggingen Fosen Yard nå vil gjøre i Tyskland.

Verftet har ikke levert et større nybygg på flere år. Det vil de nå gjøre noe med.

– Nå har vi kontroll med hele verdikjeden. Det er alltid risikabelt å bestille et skrog fra en tredjepart. Nå vil vi ha kontroll med hele prosessen, noe som vil gi oss muligheten til å vinne kontrakter vi ellers ikke hadde nådd opp på, sier Straumsheim.

– Det er også noen fordeler ved å være i Tyskland, som andre finansieringsmuligheter, byggelån og denslags, sier Straumsheim.

185 mål under tak
Han sier det er gode fasciliteter ved verftet – store haller og gode maskiner. Kapasiteten er opp mot 15.000 tonn stål i året.

Området er på 550.000 kvadratmeter, hvorav 185.000 kvadratmeter er under tak inne i haller.

– Det er gigantisk. Av de verftene vi har sett på var dette desidert best egnet. Det er en unik mulighet, sier Straumsheim.

Han sier de også vil bruke stålkapasiteten inn mot merder, lektere og foringsflåter.

– Vi er allerede i gang med  å prise to forskjellige havbruksprosjekter fra det nye selskapet.

Nå skal han bli kjent med organisasjonen og verftsområdet til den nye partneren i Tyskland.

– Så ligger det i kontrakten noen rettigheter og plikter for begge parter som gjelder til visse tidsfrister, sier Straumsheim.