Første tildeling på støtteprogrammet “Batteri i Nullutslippsskip” er nå klar

Nyheter
0

Trykket er stort i markedet for nullutslippsskip med store batteri, noe søknadene mottatt i første runde gjenspeiler. Enova gir nå støtte til batterielektriske fartøy med en total støtteramme på 94.331.032 kroner.

Vinnerne i denne runden var havbruksnæringen med prosjektene fra Scale Aquaculture Rental og Plug Nordfjord i spissen, som har lagt opp til en stor offensiv for elektrifisering langs hele kysten. Med kostnadseffektive fartøy og gode ladeløsninger rangerte deres prosjekter høyest i konkurransen. Samlet gis det støtte til 24 fartøy og syv tilhørende ladeanlegg.

– Det er gledelig å se at havbruksnæringen finner effektive måter å bruke batteri på og at de tar et godt steg fremover for å demonstrere nullutslippsløsninger. Dette gjør næringen bedre rustet til å håndtere fremtidige krav om nullutslipp, sier Børge Noddeland, Seniorrådgiver i Enova, i en pressemelding.

«Batteri i nullutslippsskip» har som formål å redusere investeringskostnadene i maritime batteriinstallasjoner. Det skal gjøre batterielektrifisering mer konkurransedyktig som en teknologi og bidra til en raskere grønn omstilling av skipsfarten. Økt volum skal gi lærings- og skalaeffekter i produksjon og installasjon av maritime batterier. Dette skal bidra til å demonstrere at elektrifisering kan benyttes som nullutslippsløsning for skipstyper der dette ennå ikke er utbredt.

“Batteri i nullutslippsskip” har høyere støttesatser enn i tidligere program. En forutsetning for dette er at tildelingen nå skjer på basis av konkurranse hvor alle prosjekt rangeres etter kostnadseffektivitet.

Den nye konkurranseformen som setter strengere krav til dokumentasjon på søknadstidspunktet resulterte i at flere gode prosjekter ikke kvalifiserte. Enova ser frem til neste søknadsrunde og håper at flere av de som ble avvist i denne runden søker igjen, noe som kan gi større spredning i hvilke typer fartøy som får tildelt støtte.

Det planlegges med ny søknadsrunde med frist i slutten av oktober.

Før det igjen åpnes for søknader vil programmet bli justert noe for å sikre at det er enda tydeligere hva som kreves av søkere. I tillegg vil en viktig endring være at programmet åpner for maks fem søknader/fartøy per aktør.