Fôrreder vurderer tung brønnbåtsatsing

Nyheter
812

– Vi vurderer det i øyeblikket, men i så fall blir det gjort sakte, men sikkert med basis i kontrakter. Men vi ser på det, sier Vilnes til iLaks.

Førdemannen er eneeier i Artic Shipping, og sitter på lange frakteavtaler med fôrprodusenten EWOS. En sentral årsak til sonderingene mot brønnbåt er den lave veksten i fôrmarkedet.

Les også: – Ikke i nærheten av de ratene som det er på brønnbåt

– Det har vært en del problematikk med lus og mindre vekst. Da er det naturlig å se på andre ting som har vekst. Men en kan bli skeptisk når det kontraheres ti båter på ett år. Det er noe som heter at når taxisjåfører kjøper aksjer, skal en selge, flirer han, men legger fort til: – Vi har vært her i 30 år, vi har vært ute en vinterdag før.

Kombibåten «Artic Fjell» er en av Vilnes’ båter som går på lange kontrakter med EWOS. Foto: Artic Shipping

Kapitalkrevende
Vilnes viser særlig til Salmon Groups kontrahering av en beredskapsbåt.

– 11 oppdrettere gikk sammen på en kontrakt på en brønnbåt. Det er derfor vi kikker på brønnbåt. Vi har en del oppdrettere som har henvendt seg til oss. Det er ikke så mange rederier i Sogn og Fjordane, det er vi som holder på med fôr og eventuelt brønnbåt. Ja, det er jo nesten bare oss og Fylkesbaatane, humrer han.

En moderne og relativt stor brønnbåt koster minst 300 millioner kroner. Men det skremmer ikke Vilnes.

– Hvis vi satser på brønnbåt tar vi fire nybygg, vi må gi litt gass. Vi må få til noe her i Sogn og Fjordane.

Han har allerede etablert seg i ett nytt segment innen havbruk, servicebåter, ved sjøsettingen av Artic Sea Service.

– Vi har satt i drift en båt på arbeidsbåt, og vil sette oss inn i det. Vi kan fiskefôr, det er vi eksperter på. Så får vi lære oss det andre. Vi kan sjømannskap og båt, men ser vi må lære en del om fiskehelse og de tingene der.

Offensiv skipsreder: Ove Vilnes. Foto: Artic Shipping

Full gass
– Går vi inn, trør vi til. Da er det full gass. Da bygger vi rederi i en fart. Bygge båt kan vi, jeg har bygget fem stykker. Fem nybygg, det er ikke noe problem, sier han offensivt.

– Vi synes det er interessant å ha flere bein å stå på. Det kan være greit å ha flere enn ett felt til å jobbe med. Vi har bare en målsetning: Skal vi begynne med noe, skal vi bli best.

– Da blir det toppmoderne båter. Å kjøpe brukt er ikke noe tema. Men vi har god tid.

Her, som ellers i shipping, er timing helt avgjørende.

– Vi regner med at vi er i en evigvarende næring, så det er ikke noe stress. Det tar et par-tre år å bygge båt. Kontraktene er på fem år. Det er en glimrende tid å gå inn, når femårskontraktene går mot slutten. Fem år går fort, fortsetter Vilnes.

Gitt at de satser, er han sterk i troen på å lykkes.

– Når vi skal ut i noe, skal vi kapre markedsandeler. Vi er så heldige at vi har gode folk på mannskapsiden. Vi leverer langs hele kysten, vi er der hele tiden. Om vi kommer for å hente fiskefôr eller fisk er ikke så forskjellig.