– Før i tida kunne vi selge båter til oppdretteren over en kaffekopp ved kjøkkenbenken

Nyheter
0

Helsvart hemmelighet på Mo.

 Inne i verkshallen står et titalls Polarcirkel båter som snart er klar til å settes på sjøen. Enten det er som arbeidsbåt i oppdrett, fritidsbåt i Alaska, eller i hemmelig tjeneste for en europeisk forsvarsmakt.

Som selger av både merder og båter har John-Atle Figenschau møtt de fleste oppdrettere langs kysten.

– Nå er kundene blitt langt større og mer sentralisert. Før kunne jeg prate med eieren over en kaffe ved kjøkkenbenken. Nå er det nok flere direktører og økonomer. Savner jo av og til kaffepraten med oppdretteren, det var jo veldig hyggelig folk å treffe, mimrer Figenschau.

Ifølge han er båtens gode rykte en viktig årsak til at de får nye forespørsler. Nå er de i gang med å ferdigstille en Polarcirkel 685 Sport til en privatkunde i Anchorage i Alaska.

– Han hadde vært på tur til Svalbard og ble kjent med båten der, og etter det fikk vi en ordre på samme båt. Den er vi nå i ferd med å ferdigstille og sende til Alaska, sier Figenschau.

Lars Erik Aag ombord farkosten som skal til Alaska. (Foto: Steve Hernes)

Helt svart og helt matt
Like ved arbeidsbåten som skal til en oppdretter i Ballangen, står en helsvart og matt variant av samme 1050 modell. Her er det ikke en eneste millimeter med den klassiske rødfargen. Men noe bilde får vi ikke lov å ta. Denne skal i tjeneste for forsvaret i ett av våre alliertes land.

Det er det eneste Figenschau kan gi av detaljer om båten, er at det er en 1050 Special Edition, med to motorer med 250 hestekrefter. Nå er det bare elektronikken som skal på plass, før den blir levert for å tjenestegjøre i et forsvar allerede fra desember.

– Det norske Forsvaret har lenge vært en av våre kunder, så det hender det kommer forespørsler fra andre land også. Det er gjerne land som også har en del oppdrettsanlegg. Det er derfra forsvaret også har blitt kjent med våre båter, forteller Figenschau.

Potensial for vekst
I år blir det produserer AKVA group, Helgeland Plast vel 70 båter, men kapasiteten i anlegget er opp mot 100 båter i år. Fagfolk er den kritiske suksessfaktoren for vi.

– De nye som nå kommer inn er alle plastsveisere. Det er stor rift om folk, så tidvis har det vært vanskelig på den tekniske og mekaniske del. Men det har blitt noe bedre de siste månedene, med nær 30 søkere på de fem stillingene som vi nylig hadde ute, sier han.

I skrogproduksjonen er Jerker Theander, Linas Leonatis og Per Fagerjord. Jerker har jobbet her i over fem år, og er nylig kommet tilbake etter et kortere opphold hjemme i Sverige.

Jerker Theander, Helgeland Plast. (Foto: Steve Hernes).

– Det var ikke så lett å få ny og passende jobb hjemme, så jeg bestemte meg for komme tilbake til Mo i Rana, smiler han. Per Fagerjord er godt i gang med rørskrogene. Linas Leonatis er plastsveiser, og jobber nå med å få sveiset bunnplaten.

– Jeg trives godt med plastsveising, selv om det er et ganske tungt arbeid. Bare dette utstyret jeg bruker i sveisingen veier godt over ti kilo, forteller han.  og står nå og sveiser bunnplaten. Det er et tungt arbeid, og særlig utstyret som er godt over ti kilo, sier Leonatis.

Går ikke av med pensjon i mørketida
I delelager er det nyinnkjøpte CNC-styrte fresebordet kommet på plass. Med denne innretningen skjæres de ulike delene ut, og settes sammen i deleproduksjonen.

Ernst Fiskkjønnli borer i en plastdel som skal bli del av akterenden på en av de mindre arbeidsbåtene. Han har vært i selskapet fra den tiden Helgeland Plast var Helgeland Betong.

– Jeg ville nok ikke vært uten den erfaringen med betong, selv om det er betydelig lettere arbeid å jobbe med plasten, sier Fiskkjønnli. Den erfarne betong- og plastarbeideren fylte 67 år i november, men å tre inn i pensjonistenes rekker på denne årstida kom ikke på tale.

– Nei, jeg skal nok være her frem til neste sommer. Kan jo ikke gå av med pensjon ved inngangen til den mørkeste tida på året. Det blir jobbing helt fram til sommeren, da skinner sola og båten er satt ut i Ranafjorden. Det er rette tida for å gå av med pensjon, smiler Ernst Fiskkjønnli.

Ernst Fiskkjønnli har kontroll skjærer ut og setter sammen deler til båten. (Foto: Steve Hernes)