For en drøy måned siden startet den historiske lakseruten. Dette har Lerøy erfart så langt

Nyheter
6791

Lerøy opplever sjøtransport av fersk laks fra Midt-Norge til Europa som like enkelt som med lastebil.

– Vi har lært utrolig mye på de første ukene. Vi har opplevd storm med opptil 30 sekundmeter vind og stampet oss gjennom fem meter høye bølger. Likevel har vi klart å holde oss innenfor den oppsatte seilingsplanen, sier Halgir Dahl Olesen i færøyske Smyril Line Cargo.

Smyril Line samarbeider med de lokale transportørene Sandnes Transport og Frøya-Hitra Transportservice på henholdsvis Rørvik og Hitra kysthavner. De lokale aktørene har tatt seg av løpende kommunikasjon med slakteri, eksportør og godsfergen.

Lerøy sender ukentlig
Espen Andersen er transportleder i en av landets største sjømateksportører, Lerøy Seafood, som har vært en pådriver for eksport av fersk laks fra Midt-Norge til Europa med båt.

– Vi har hatt laksetraller med på hver eneste seiling, og har så langt svært gode erfaringer med framføringstid, kvalitet, pris og stabilitet i ruta. Vi opplever samtidig at Smyril har lykkes i å etablere et fleksibelt transporttilbud på sjøen. De gjør tilstrekkelig antall traller tilgjengelige, slik at vi kan tilpasse pakkingen. Vi er fornøyde med at vi har klart å flytte så mange trailere med fersk laks til transport sjøveien, forteller Andersen.

Med lakseruten når den ferske sjømaten fra Midt-Norge fram til kunden i Sentral- og Sør-Europa like raskt som med lastebil.

– Ekstremt tilfredsstillende
Sjømatruten fra Midt-Norge til kontinentet har skapt oppmerksomhet og vakt nysgjerrighet hos både vareeiere og flere av de store internasjonale transportselskapene. Regionsjef Roar Melum i Norges Lastebileierforbund (NLF) mener han vet hvorfor.

– Allerede etter en måned dokumenterer lakseruten at norsk lastebilnæring sammen med rederier tilbyr et transportmønster som også passer verdikjeden i sjømatnæringen, sier Melum.

Han har vært en av pådriverne for å flytte de lengste godstransportene fra vei til sjø. Dette fordi disse transportene for det meste utføres av utenlandske selskaper, som med gjeldende kabotasjeregler kan konkurrere på det norske innenlandsmarkedet.

– Nettopp derfor er det ekstremt tilfredsstillende å se at lakseruten så tydelig dokumenterer at lokale transportselskaper gir sjøtransporten den konkurransekraften den trenger, og har skapt en ny dør til dør-godstransport som både er pålitelig og enkel å bruke, avslutter Melum.