Ann Cecilie Ursin Hilling (33) startet prosjektet «Blue Line» i september 2017 med hovedformål å få på plass en yrkesfaglig utdanning innen akvakultur. Nøyaktig et år senere er ordningen klar.
– Jeg er kjempefornøyd med hva vi har fått til. Det har gått ni måneder fra vi startet opp dette prosjektet til vi kunne åpne studiet, sier Ursin Hilling til iLaks på kaia i Patreksfjörður, en bygd på Vestfjordene i Island.
Sammen med mannen og to barn, flyttet hun til Island for to år siden, etter at parets konsulentselskap Hilling Management hadde fått et engasjement med Arnarlax, som ligger i nabobygda Bíldudalur.
Så et behov
Ursin Hilling sier hun tidlig så et behov yrkesfaglig utdanning innen akvakultur på Island.
– Islandsk oppdrettsnæring var veldig i vekst, men det var mangel på utdannelse. Det var et gap som måtte fylles. Da tenkte jeg at skolesystemene på Island og i Norge er veldig likt. Hvis det kan fungere med yrkesfaglig utdanning i akvakultur i Norge, hvorfor ikke på Island? Det var starten på prosjektet i september 2017, sier Ursin Hilling, som selv har utdannelse og bakgrunn fra oppdrettsnæringen.
Ideen ble lansert for kommunen og Arnarlax.
– De syntes prosjektet hørtes spennende ut, og gikk med på å finansiere det i et år.
Samarbeid mellom fire land
Alle skoler på Island som hadde en slags form for akvakulturutdanning ble knyttet til prosjektet, og det ble laget en felles rekrutteringskampanje med slagordet «vil du jobbe i fiskeoppdrett», som viste unge mennesker i oppdrettsnæringen.
I tillegg ble det dannet et samarbeid mellom Island, Norge, Danmark og Færøyene.
– Ideen med dette samarbeidet mellom fire land er at man skal dele kompetanse, og på Færøyene ønsker vi å utvikle et tilbud likt det i Norge og nå på Island, sier Ursin Hilling.
I dag jobbes det må å få på plass en læreplan, som er levert til myndighetene, men det ble gitt tillatelse til å åpne studiet for søkere allerede i mai.
– I august ble det konstatert at vi hadde nok søkere til å gå i gang med undervisning.
Alle lakseoppdrettere på Island har sagt de vil bidra med praksisplasser.
– Det er vi veldig takknemlig for, sier Ursin Hilling.
14 skoler
På Island vil undervisningen foregå via ett undervisningsnettverk som heter Fjarmenntaskolinn. Det består av 14 videregående skoler som tilbyr nettbasert undervisning.
– På den måten oppnår man å kunne nå ut til mange flere elever i ett land der avstandene er store og offentlig kommunikasjon ikke er den beste, sier Ursin Hilling.
Av disse skolene er det to skoler som vil ha hovedansvaret for å levere undervisningen: Fjölbrautaskoli Snæfellinga i Vestfjordene og Verksmenntaskolinn Austurlands i Østfjordene.
– Disse skolene, spesielt den i vest, har gjort ett formidabelt arbeid for å få dette prosjektet til å lykkes og vi har hatt et veldig godt samarbeid. Uten deres engasjement hadde vi ikke kommet i mål så kjapt, sier Ursin Hilling.
Flytter hjem
For Ursin Hilling går prosjektet mot slutten. Hun flytter nå hjem til Bodø med familien.
– Vi ser at den jobben som har blitt gjort, og med det samarbeidet som er etablert, så har målsetningen med å i fremtiden kunne utveksle kunnskap og videre ha en arbeidersertifisering som er likt verdt i de nordiske landene, mange gode forutsetninger for å kunne skje.
– Hva håper du har skjedd med prosjektet om fem år fra nå?
– Det må være at det fortsettes å dele kunnskap mellom landene, og at de ser nytteverdien av å ha kontakt med hverandre, samt at det er et studium med en sertifisering noenlunde likt fagbrev er etablert i alle land. Det er samtidig ekstremt viktig at næringen er på banen, og fortsetter å støtte prosjektet. Næringen må alltid være med på slike prosjekter, avslutter Ursin Hilling.