På grunn av for store dønninger flyttes KNM «Helge Ingstad» onsdag fra havaristedet til Hanøytangen. På det nye hevingsstedet er det mindre dønninger.
Det melder Forsvaret på sine hjemmesider.
iLaks skrev tidligere onsdag at været kunne bli en utfordring for arbeidet med hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad».
Nå har altså BOA sammen med Forsvarsmateriell valgt å endre stedet for heving av fregatten. Årsaken er at det ventes store dønninger på havaristedet, noe som gjør opprinnelig hevingsplan for risikabel. KNM «Helge Ingstad» flyttes til Hanøytangen på vestsiden av Askøy – cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet. Der er det ventet roligere vær og mindre bølger.
– Vi ser at selv en mindre forflytning sørover i Hjeltefjorden reduserer risikoen for svell og dønninger betraktelig, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen.
Drenering og heving vil fortsette etter opprinnelig plan når KNM «Helge Ingstad» er på plass på Hanøytangen.
Ifølge Forsvaret vil miljøtiltak bli iverksatt, og alle interessenter er informert om alternativ hevingsplan. Under slepet vil Kystverket ha egne båter med lenser bak slepet for å kunne fange opp eventuelt oljesøl. Miljøhensyn vil bli ivaretatt på det nye hevingsstedet.
Lerøys lokalitet Ramsøy S. ligger i nærheten av det nye hevingsstedet.