Flyfrakt blir stadig mer krevende idet lakseprisen beveger seg sidelengs inn i neste uke

Nyheter
0

Stabil pris til oppdretter i stramt marked.

Med flyforbud over Russland og krigssone i Ukraina og Svartehavet har de tradisjonelle flyfraktrutene til Østen blitt tvunget inn i nye områder og omveier den siste uken. Samtidig preges fortsatt laksemarkedet av synkende biomasse og utbud av fisk – og høy etterspørsel.

Fakta

iLaks henter hver fredag etter lunsj inn spotpriser for laks. Dette er fisk som skal leveres den følgende uke. Her kontakter vi flere ledd i verdikjeden, herunder oppdrettere, eksportører og importører. Vi har alltid minst fem uavhengige kilder, selv om ikke alle kildene nødvendigvis vises på trykk. Vi varierer hvilke kilder vi bruker, og bruker ikke de samme kildene hver gang.

En rekke uavhengige markedsaktører iLaks har snakket med etter lunsj fredag viser til stabile priser, midt på 80-tallet, for neste uke.

Tilgang
– 83, 84, 85 kroner snakkes det om. Vanskelig tilgang på fly, men det er generelt lite tilgang på fisk, sier en av dem.

– Færøyene sender ikke lengre på Russland, men det går en del frossenlaks til Kasakhstan, legger han til.

Lingalaks kontrollrom

– Det er stabilt, sier en eksportør, og viser til priser mellom 78-83 kroner for de mest omsatte vektklassene. Storlaks, 6+, går for 86 kroner, sier han.

– For storfisken er det blitt dyr flyfrakt. Det går litt på beskostnaing av prisen egentlig, bemerker han.

Nervøst
– Det er det vi får igjen i markedet. Et uoversiktlige bilde, veldig nervøst. Situasjonen i Europa begynner å bli helt sprø, farlig. Utrolig at det holder seg så høyt etter at vi har mistet hele markedet i Ukraina og Hviterussland.

Han legger til at de ikke kjøper mer fisk, for videresalg, enn det de har faste kjøpere på.

– Vi har kontroll på det vi kjøper, sier han, og kaller markedet “skummelt”.