Fleksibilitet gjorde at Star Seafood økte omsetningen gjennom koronakrisa

Nyheter
0

Det relativt nystartede salgsselskapet i Måløy styrket omsetning og resultat i 2020 til tross for stengte grenser og krisestemning grunnet korona.

Daglig leder og medeier i Star Seafood, Hildegunn Fure Osmundsvåg, opplyser at bedriften økte omsetningen fra 530 millioner kroner i 2019 til 736 millioner kroner i 2020.

– Regnskapet for fjoråret er ikke klart, men vi fikk bedre resultat enn året før. Vi har dyktige ansatte og klarte blant annet å vri salget over til dagligvaremarkedet da HORECA-markedet stoppet opp. Inntrykket er egentlig at det gjelder hele bransjen vår. Det jeg hører er at næringen har klart seg godt. Fleksibiliteten er en stor styrke i denne næringen.

Dagligvare ble redningen
– Vi har opplevd marked som plutselig stenger. Bortfall av HORECA-segmentet i mange marked. Mer begrenset tilgang på flykapasitet. Til dels mer uoversiktlighet. Men når noen dører lukker seg, åpner andre seg. Som at dagligvarehandel «boomer», oppsummerer hun.

Resultatet før skatt var 4,3 millioner kroner i 2019 for selskapet som ble stiftet i 2018. Bedriftsetableringen kom blant annet som en følge av at Fure Osmundsvåg ønsket å flytte tilbake til hjembyen Måløy etter fem år som norsk fiskeriutsending til Spania. Hun eier selv aksjer i selskapet hun leder.

Erfaring og ungt pågangsmot: Her er noen av de ansatte i Star Seafood samlet foran bedriftens nye logo i inngangspartiet i det nyinnflyttede lokalet i Gate 1 i Måløy. Fra venstre Arne Barmen (økonomisjef), Thomas Steenslid (salgssjef Europa), Nikolas Berg (trainee), Camilla Blålid (logistikkansvarlig) og Hildegunn Fure Osmundsvåg (daglig leder).

Bedriften har nå ni ansatte fordelt på kontorer i Måløy og Bergen. Planen er videre vekst.

Tar med seg digital erfaring videre
En lærdom bedriften også tar med seg fra året som er gått, er mulighetene digital kommunikasjon gir.

– Vi har jobbet mye digitalt, og jeg tenker at dette er en utvikling vi vil fortsette på mange områder for å spare både reisekostnader og miljøet. Jeg tror den personlige kontakten med kunder er viktig og den vil vi finne tilbake til når mulighetene er der. Men dagsturer til en times møte i Oslo tror jeg det blir slutt på, sier hun.

Så langt har Star Seafood vært en suksesshistorie.

– Utviklingen har vært god med økt omsetning i 2020 sammenliknet med 2019. Vi er glade for å se at vi har gode leverandører med oss som leverer jevn og god kvalitet på råvaren. Vi ser at jevn tilgang, rette pakkedager og god kvalitet på fisken vi selger til kundene er viktige faktorer for å bygge et bærekraftig selskap. Vi er godt representert med salg til mange land og fortsetter strategien vi har lagt i de ulike segmentene i ulike marked, sier hun.

Markedsfordelingen er cirka 60 prosent til Europa og 40 prosent fly.

Fordeler med Måløy som base
Fure Osmundsvåg sier de langt fra var sikre på å lykkes i et marked der mange posisjoner i utgangspunktet var tatt av ein rekke etablerte aktører.

Holder til her: Star Seafood flyttet nylig fra næringsområdet rett under Måløybrua til dette nyoppussede lokalet i bygget som går under navnet «Gamle sporten» i Gate 1.

– Til tross for hard konkurranse på kjøp og salg synes vi at det har gått veldig bra. Teamet som jobber på Star Seafood er dyktig og ikke minst har de mye erfaring og kompetanse. Vi vet at vi må levere en god tjeneste til rett pris for at kundene og leverandørene skal velge oss. Vi har satt oss noen mål som vi kontinuerlig jobber mot. Noen har vi klart og andre må vi jobbe hardere for. Vi bruker mye tid på å analysere både hjemme- og utemarked. Med rett informasjon og kunnskap klarer vi å ta bedre strategiske valg av retning for selskapet, sier hun.

Star Seafood flyttet i februar inn i knapt 200 kvadratmeter moderne lokaler i Gate 1, etter at de først holdt til i et næringsområde rett under Måløybrua. Fure Osmundsvåg mener Måløy er et bra sted for bedriftsetablering.

– Vi ser mange fordeler med å ha base i Måløy. Vi som jobber i selskapet ønsker å bo her og trives godt i et nærmiljø der hav, fjell, strand og skimuligheter er rett utenfor stuedøra, alt etter hvilken årstid vi er i. Jeg tror mange nå ser fordelen ved å bo på «bygda» samtidig som at man kan jobbe «remote», det vil si fjernstyrt mot andre miljøer.

Planlegger vekst: Hildegunn Fure Osmundsvåg er daglig leder og medeier i Star Seafood. – Siden etableringen i 2018 er vi vokst til ni ansatte fordelt på Måløy og Bergen, og vi planlegger å vokse videre, sier hun.