Flåteprodusent i råvareskvis: – Vi kjøpte mye stål fra verket i Mariupol

Nyheter
0

JT electrics administrerende direktør, Suni Justinussen, advarer om utfordringene selskapet står overfor i forsyningskjeden, forårsaket av ettervirkningene av Covid-pandemien, Brexit og krigen mellom Russland og Ukraina.

Justinussen snakket med iLaks på Aquaculture UK-messen i Aviemore, Skottland, og fremhevet hvordan utstyrsleverandørens aktiviteter i Polen hadde blitt rammet to ganger av utbruddet av den ukrainske konflikten. Mange arbeidere i regionen var fra Ukraina, og selskapet kjøpte mye stål fra Azovstal i Mariupol, en av byene i sentrum av konflikten.

– Det har vært et mareritt fordi det er en tragedie for dem, fordi de har kommet i krig, og så er det tilgangen på stål fordi det er så mye stål fra Ukraina, sa Justinussen og kalte situasjonen “utfordrende” for selskapet og folk som er involvert i konflikten.

Pågående effekter av Covid
Da færøyiske JT electrics henter elektronikk fra det asiatiske markedet, har de pågående effektene av Covid-pandemien og forsinkelsene den har forårsaket for forsyningen av elektronikk vært et problem selskapet har blitt tvunget til å konfrontere.

Suni Justinussen, CEO i JT electric, under 2022 Aquaculture UK i Aviemore. Foto: Edward Hardy

– Vi må ha større lagringsplass og tenke måneder, kanskje år fremover, sa Justinussen, for å unngå at prosjekter blir hemmet av fremtidige forstyrrelser og det «veldig ustabile markedet» selskapene over hele linja har opplevd de siste månedene.

– Leveringstider, det er noe vi sliter med, forklarte Justinussen og hevdet at kundene er mer opptatt av tidslinjen til et prosjekt enn prisen. – Det er nesten mer som: Kan du få denne delen, eller når kan du levere den? Det er ikke slik at de ikke bryr seg om prisen, men det er en utfordrende verden akkurat nå, spesielt på den elektroniske siden.

Vennlige relasjoner er nøkkelen
På spørsmål om han frykter at økende kostnader og forsinkelser i forsyningskjeden kan ramme selskapets bunnlinje, sa Justinussen at det dessverre er en bekymring alle står overfor akkurat nå.

Til tross for fristelsen til å bare heve prisen på varer og tjenester for å dekke økonomien deres, var JT electrics-sjefen opptatt av å ta en annen tilnærming – å styrke relasjoner fremfor kortsiktig økonomisk gevinst.

– Hvis du har et godt åpent forhold til kundene eller leverandørene, tror jeg at du kommer et stykke på vei… det langsiktige kundeforholdet er noe vi må tenke på, argumenterte Justinussen.

– Du kan lure kunden nå og da og ikke ha noen forretning på ett år, eller bare la oss holde virksomheten intakt og ha et godt forhold, være åpen og ærlig med kunden og partnerskap … Vi tror det er veldig viktig.

FOTO: JT electric

Planlegging for fremtiden
Med den pågående konflikten i Europa og pågående utfordringer fra Covid, ser JT electric mot fremtiden, ettersom selskapet søker å tilpasse seg for å forhindre at potensielle problemer i de kommende årene påvirker deres evne til å levere til kundene.

– Vi må se på fremtiden med optimisme, sa Justinussen smilende, i håp om at de aktuelle problemene som forstyrrer forsyningskjeden vil bli raskt løst, ikke bare for næringslivet, men for menneskene i Ukraina og russerne som er berørt av krigsutbruddet.

– Våre problemer er bare materialproblemer. De har større problemer enn oss. Vi har hatt Covid, vi har hatt Brexit, vi har hatt krig. Det vil alltid være noe, så vi må bare tilpasse oss hele tiden til den situasjonen.