– Flaskehalsen er ikke mangel på oppdrag, men å få tak i slike dyktige karer

Nyheter
0

Steigen-modellen er gull verdt.

Det er tid for lunsj for de åtte ved MOEN Steigen. iLaks har kommet på besøk og tilbys som seg hør og bør ei, skive med salami akkopagnert med en god kopp kaffe i lokalene til Tarald Sivertsens to selskaper ved kaikanten i Helnessund i Steigen, Folden Akva og MOEN Steigen. Tema rundt lunsjbordet handler i stor grad om hvordan de skal skaffe nok folk med rett kompetanse.

Tøff konkurranse
De ansatte forlater lunsjen og tar fatt på arbeidet ute i hallen, der to båter venter på å få sin bunn behandlet. iLaks blir sittende igjen med formann Sven-Ivar Isaksson, daglig leder Maren Sivertsen og Tarald Sivertsen, som eier 51 prosent av verftet.

– Skal vi ha folk med bachelor eller mastergrad, kan vi få nærmest pallevis med søknader fra hele landet. En motormekaniker som vil bo og arbeide i Steigen derimot, er det nærmest umulig å få tak i, kommer det kontant fra Tarald Sivertsen.

Isaksson som har bodd rundt 35 år kommunen forklarer at det er tøff konkurranse om de dyktige mekanikerne.

– Det er vanskelig å hente folk til såpass avsides liggende plasser. På andre sida av Vestfjorden ligger Svolvær, som med sine tre verft har et større miljø å lokke de unge med. I tillegg til å være motormekaniker med fagbrev, er det også en masse andre oppgaver å håndtere, en må være nærmest altmuligmann, sier Sven-Ivar Isaksson.

Steigen-modellen
Verftet skal nå ha tak i to nye mekanikere om kort tid. Alle tre rundt bordet peker raskt på Steigen-modellen som en suksess for at de har klart å rekruttere de folka de har i dag. I dag er det en elev som tar denne utdanninga. Ifølge Tarald Sivertsen aldri denne modellen aldri vært godt likt hos byråkratene i utdanningsavdelingen. Et samlet politisk miljø, LO og NHO i Nordland har derimot sluttet helt og fullt opp om den. Uten den støtten ville ikke tilbudet eksistert i dag, mener de tre.

Steigen-modellen er en alternativ måte å ta yrkesutdanning på. Eleven får en fullverdig yrkesutdanning gjennom å ta hele fagutdanninga i en bedrift. Eleven er sikret læreplass i fire år, og får lønn fra første dag i bedriften. Etter det fjerde året er det klart for fagbrevet.

Fagene som tilbys gjennom denne modellen er blant annet Fiskeredskapfaget, Salgsfaget, Tømrerfaget, Industrimekanikerfaget og Akvakulturfaget. Hos de aller fleste aktørene innen oppdrettsnæringa i Steigen og nabokommunene er det minst én elev i denne utdanninga.

Lærlingen og faren
Hos MOEN Steigen treffer iLaks 17 år gamle Morten Iversen. I hallen står han sammen med sin far Steinar Iversen og jobber på en 14 meter servicebåt som tilhører Cermaq.

Morten Iversen (17) er første års lærling på verftet i Steigen. (Foto: Steve Hernes)

– Nå holder jeg på å slipsette «Frøy». Vi må få den på bukker nå, slik at vi kan bruke vogna til andre ting. Jeg skal male denne og drive med litt service, sier Iversen.

Han er veldig fornøyd med Steigen-modellen.

– Det er veldig greit å kunne bo hjemme når en er såpass ung, og siden pappa også jobber her blir det gratis skyss frem og tilbake også. Kanskje kan jeg tenke meg et år eller to for å jobbe i Bodø, men så vil jeg hjem til Steigen for å bo og jobbe, sier Martin Iversen.

Full ordrebok
Rundt 80 prosent av omsetninga til MOEN Steigen kommer fra fartøy i oppdrettsnæringa. Resterende er fra den lokale kystfiskeflåten. Nærmeste slip sør for Steigen ligger i Rødøy, godt over 150 nautiske unna. I dag er det rundt 15 kystfartøy med kvote registrert i Steigen som kan bruke slipen hos MOEN Steigen.

Daglig leder Maren Sivertsen sammen med formann Sven-Ivar Isaksson, MOEN Steigen. (Foto: Steve Hernes)

– Ordreboka og timeplanen er fullbooket ut året. Selskapet Folden Aqua sine servicebåter har verksted og lager her. De båtene har vi tidligere ikke kunnet tatt opp siden de var for tunge. Nå skal vi ta opp tre av de før jul. Fremover blir det større båter og flere prosjekter, sier daglig leder Maren Sivertsen, og viser oss rundt i hallen sammen med formann Isaksson.

Full bunnbehandling av en Mowi-båt står på Isakssons dagsorden. Skutesiden skal males, ny sink og en god bunnbehandling, og den er klar for ett år til på sjøen. Frem til i sommer var det fullt trykk ved verftet.

– I hele vinter og vår har det vært fullt opp med arbeid. I sommer ble det mye lus i sjøen, slik at de fleste var på avlusning, noe som ga mindre aktivitet. Vi håndterer nesten alle Cermaq sine båter, flere fra Mowi, Wennberg, Edelfarm, Nova Sea, Ellingsen og Lofoten Sjøprodukter også. I tillegg har vi nå selvsagt Folden Akva sine fire båter, en 24-metring og tre 15-metringer, sier Isaksson.

Steinar Iversen får servicebåten «Frøy» på bukker i verftshallen. (Foto: Steve Hernes)

MOEN Steigen er forhandler av Iveco motor og gear og annet maritimt utsyr. Motorbytte er det den største typen oppdrag de tar.

– Det skjer ikke så veldig ofte lengre, enkelte år er det kun ett eller to motorskift. Det blir mer og mer oppdrag knyttet til vedlikehold og service fremover, sier Sven-Ivar Isaksson.

Viktig for lokalsamfunnet
Har verftet større oppdrag, samarbeider de med MOEN om å innleie av folk i perioder. Aller helst vil eierne og den daglige lederen ha egne faste folk å ansette.

– Flaskehalsen er kompetanse og tilgang på folk. Hvis vi ikke får tak i det, får vi store utfordringer med å levere. Det er absolutt mulig å leie inn, men kvaliteten blir ikke den samme som med fast ansatte. Vi ønsker folk som vil bo her, noe som igjen genererer videre vekst i kommunen.

Verftets nyeste investering er en båtheis fra Boat Lift til rundt 7,5 millioner kroner. Den kom på plass for et par uker siden.

Les også: – Måtte utvide for å henge med og skape nye arbeidsplasser

– Med den nye liften vi nå har fått på plass, blir det et skifte for oss. Vi håper å få tak i to til i nærmeste framtid. Videre kan vi klare å genere ytterligere et par arbeidsplasser. Det er viktig å kunne være med å skape gode arbeidsplasser slik at folk vil bo her, avslutter en målbevisst ny daglig leder ved verftet, Maren Sivertsen.

Maren Sivertsen er daglig leder i MOEN Steigen. (Foto: Steve Hernes)