Fergene skal bygges om – fra å drives av LNG (flytende naturgass) til marine gassoljer (MGO).
Fjord Lines to danskebåter «Stavangerfjord» og «Bergensfjord» er viktige skip for godsfrakt til og fra Norge. En lang rekke laksetrailere benytter seg daglig av seilingsrutene Bergen-Stavanger-Hirtshals og Langesund-Hirtshals.
Nå må befrakterne finne andre måter å komme seg over Skagerak, ettersom begge skipene blir tatt ut av drift i fire måneder – for ombygging.
Det har nemlig blitt for dyrt å basere driften på LNG.
Les også: Prissjokk på gass rammer LNG-drevne fôrbåter
«Energikrisen utløst av Russlands invasjon av Ukraina har medført svært volatile prisutviklinger på LNG», heter det i en pressemelding.
– I perioden MGO-prisen har doblet seg, har LNG-prisen tidoblet seg, sier konsernsjef Brian Thorsted Hansen til Bergens Tidende.
– Vi beklager sterkt overfor våre privat-, firma- og fraktkunder, sier Hansen.