Havbruk sentralt i ny markedsstrategi.
– Det vi leser fra tallene er at vi er et konsern i sterk omstilling med klare vekstsignaler. Vi har markeder hvor etterspørselen er robust og stigende, i tillegg til markeder som er svekket og preget av restrukturering. Det sier konsernsjef i Bergen Group, Torgeir Nærø.
Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) i andre kvartal i år utgjorde minus seks millioner kroner. I 2017 var resultatet på minus 17,8 millioner kroner.
Nærø sier at konsernet nå skal flytte kapasiteter, regulere kapasiteter og «right-size» selskapet innen de ulike segmentene.
– Det har vært en stor jobb for oss å underbygge vekstretningen inn mot havbruk. Vi gjør en betydelig investering inn mot havbruk i år, og leverer produkter som det er stor etterspørsel etter. På halen av dette kommer det mange muligheter innenfor blant annet settefiskanlegg, sier Nærø.
Selskapet har allerede fått sin første ordre innenfor det nye segmentet, og er i full gang med produksjonen av en ny betongflåte som skal leveres i første kvartal 2019.
Neste år blir milepæl for konsernet
Bergen Group og Torgeir Nærø har et uttalt mål om å nå et operasjonelt driftsresultat (EBITDA) på 100 millioner, som skal utgjøre ti prosent av omsetningen, innen 2020. Konsernsjefen tror ikke dette er urealistisk.
– Det må vi klare gjennom å gjøre to ting. Først må vi få orden i eget bo, og utvikle det til å tjene penger. Det krever en robust plattform med et disiplinert forhold til kostnader. For det andre må vi sitte med de rette prosjektene for selskapet.
Når bryter dere null-linjen for resultatet?
– Vi må bryte null-linjen neste år. Det er vi nødt til skal vi klare å forfølge målene våre mot 2020.
Satser på synergiene
Konsernsjefen i Bergen Group mener det vil åpne seg mange muligheter etterhvert som selskapet utvikler fotavtrykket innen havbruk.
– Rett og slett fordi mange av grunn-disiplinene er de samme innenfor flere av våre segment, enten det er skips-teknisk vedlikehold, olje og gass eller nå også havbruk.
Det tidligere storkonsernet er svært endret etter salg av virksomheter og konkurser. Nå mener Nærø at selskapet må fokusere på vokse kontrollert fremfor å vokse seg stor.
– Vi ser ikke på dette som et bunn-nivå. Vi er veldig klare på at vi vil ha gode økonomiske resultater av vekst så lenge vi fokuserer på tilliggende områder og synergiene. Det er ikke et mål i første omgang å bli veldig store – det er jo det enkleste. Det vanskeligste er å vokse kontrollert.
Hvorfor vil dere ikke bli stor?
– Man må holde fatt i inntjeningspotensialet. Det å vokse veldig raskt innenfor veldig mange segmenter samtidig, kan føre til vanskeligheter når du skal hente ut synergiene som veksten er kalkulert på.
Konsernsjefen har stor tro på særlig et av selskapets segmenter.
– Det er markeder vi tror vil ha etterspørsel så og si alltid, og det er selvsagt vedlikehold. Man kan gjerne bygge ting i utlandet, men du må alltid modifisere det på stedet.