Fjarðalax gjør som norske oppdrettere

Nyheter
677

Fortsatt er Island for en lakseminiputt å regne. Men landet har store vekstambisjoner for laksenæringen sin, og søker både kunnskap og kapital i norsk oppdrettsnæring. Nå har Fjarðalax gjort som mange av sine norske kolleger, og investert i ny, moderne servicebåt fra Moen Marin.

I går tok Fjarðalax over «ÀSA BA» i sin hjemmebase i Tálknafjörður, om lag 40 kilometer nordvest for den islandske hovedstanden Reykjavik. Katamaranen er av typen NabCat 1350, og er levert av Moen Marin.

Dette er ÀSA BA
To John Deere-motorer med en samlet motoreffekt på 750 hestekrefter sørger for framdriften. I kombinasjon med Twin Disc gir og Sleipner baugpropell gir dette krefter og fleksibilitet til krevende operasjoner i røffe farvann midt ute i Atlanteren. «ÀSA BA» er i tillegg utrustet med en radiostyrt Palfinger-kran på solide 32 tonnmeter, samt tre og fem tonns capstaner. Navigasjonspakken er levert av FURUNO.

Lengde:    13,50 meter

Bredde:     7,50 meter

Motoreffekt: 2×375 hestekrefter

Fart:     13-15 knop uten last

Nyttelast: 25.000 kg

Byggnr:    148

Førtøyets spesifikasjoner inkluderer også et tre-fas aggregat med en effekt på 15 kW, moderne systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vannintrenging, Inergen brannslukking i maskinrom og to redningsflåter.

Ledende på servicebåt
Kvalitet, fleksible og praktiske løsninger har sammen med gjennomtenkt finish gjort tradisjonsrike Moen Marin til en ledende leverandør av arbeidsbåter til havbruksnæringen. I likhet med andre nybygg i NabCat-serien er også «ÀSA BA» levert med helisolert maskinrom for bedre arbeidsmiljø, helkledde innvendige rekker for enkelt renhold og desinfisering – og helsveisede spant for optimal styrke og soliditet.

NabCat-fartøyene er designet spesielt for å betjene oppdrettsanlegg, og er bygd i aluminium i henhold til DNV Nordisk båtstandard som sikrer trygge arbeidsforhold i havbruksnæringa.

Moen Marin AS har ytterligere åtte NabCat 13,50, 3 NabCat 14,98 katamaraner samt to enkeltskrogsfartøyer i produksjon. Flesteparten av båtene er kontrahert til norske oppdretts- og serviceselskaper.