Fiskeripolitisk talsperson i AP: – Jeg mener at jeg ikke har misforstått Hav Line-prosjektet

Nyheter
1851

Ruth Grung maner til smartere bruk av felleskapets midler.

Onsdag sendte Grung et skriftlig spørsmål til fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) i forbindelse med årets tildelingsrunde under tilskuddsordningen for godsoverføring fra vei til sjø.

Grung pekte på at Kystverket kun hadde prioritert støtte til en sjømataktør: Hav Lines slaktebåt «Norwegian Gannet».

«Deler fiskeriministeren undertegnedes bekymring ved at vi her bruker statlige støtteordninger til å flytte arbeidsplasser i foredlingsindustrien til utlandet?», spurte Grung.

Ruth Grung. FOTO: Hordaland Arbeiderparti

Administrerende direktør i Hav Line, Carl Erik Arnesen, svarte med å si at Grung tok feil, og hun hadde misforstått. Han viste blant annet til at selskapet skulle ha norske ansatte om bord.

Grung mener hun har forstått hva prosjektet til Hav Line går ut på.

– Jeg mener at jeg ikke har misforstått Hav Line-prosjektet. Det er innovativt, vil overføre godstransport fra vei til sjø og kan bidra til fiskehelse, redusere smitte og jeg vet at de ønsker å bruke norske ansatte, skriver Grung i en e-post til iLaks.

Etterlyser smartere bruk av midler
Før hun understreker budskapet sitt.

– Det jeg utfordrer fiskeriministeren er på hvordan vi bruker fellesskapets midler når målet er å øke antall lønnsomme arbeidsplasser og verdiskaping i Norge.

Hun skriver videre at Arbeiderpartiet er opptatt konkurranse på like vilkår, og etterlyser smartere bruk av felleskapets midler slik at de i større grad kommer landet til gode.

I e-posten til iLaks skriver hun at «Arbeiderpartiet opplever at vårt skatteregime og måten tilskuddsordninger er utformet i for stor grad favoriserer tiltak som Havline på bekostning av økt verdskaping og sysselsetting i Norge».

Hun lister deretter opp eksempler som Enova, godsoverføringsordningen, rederiskatt med null skatt på utbytte, nettolønnsordningen, frakttilskudd, ingen eiendomsskatt og mulighet for utflagging og bruk av billig arbeidskraft.

Hun trekker da også fram at Hav Line har fått «betydelig støtte» fra Enova og altså tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø.

– Må konkurrere om råstoff med Hav Line
Grong viser til at NHO hevder Norge behøver 20.000 nye jobber med høy verdiskaping hvert år for å opprettholde velferdssamfunnet.

– Sjømat og økt foredling i Norge har potensial til å skape disse jobbene, og spesielt langs kysten, skriver Grung.

Ifølge Grung er tilgang på råstoff avgjørende for å skape lønnsomme arbeidsplasser.

– Lokale aktører må konkurrere om råstoff med slike tiltak som Hav Line.