Det har vært tungt lenge.
NHST Media Group, som kontrollerer den dominerende duoen IntraFish Media og Fiskeribladet Fiskaren, har over tid slitt med å knekke lønnsomhetskoden i dette nyhetsegmentet. IntraFish Media har tatt de tyngste tapene. I perioden 1998-2012 tapte selskapet 79,5 millioner kroner.
Megatrend
I likhet med øvrige deler av mediesektoren sliter også fiskepressen med strukturelle problemer. Abonnementmassen faller, papirannonser reprises og konkurransen øker.
Den samlede omsetningen har ikke rikket seg av flekken siden 2008. Faktisk har den falt tilbake. Høye laksepriser har tydeligvis ikke hjulpet avisene i nevneverdig grad.
Etter at Fiskaren kjøpte konkurrenten Fiskeribladet i 2008, gikk fiskepressen fra fem til fire aktører.
Men perioden med konsolidering ble kort.
Nisjer
I 2011 kom en ny spiller, Kyst og Fjord, tuftet på deler av gamle Fiskeribladet, og i 2013 fulgte iLaks. Avisporteføljen ble mer fragmentert, men også mer nisjeorientert. Mens Kyst og Fjord kaller seg «den nord-norske fiskeriavisen» er iLaks en rendyrket nettavis om oppdrett av laks.
Ikke minst ved streng kostnadskontroll har lønnsomheten tatt seg opp det siste tiåret. Og bra er det, ikke minst for de ansatte som får tryggere arbeidsplasser.
Subsidier
2015 var økonomisk sett et av de aller beste årene. Men det samlede driftsresultatet, på svært så moderate 7,4 millioner kroner, var likevel under det de to avisene Fiskeribladet Fiskaren og Kyst og Fjord fikk utbetalt i pressestøtte samme år. De to nevnte er forøvrig de eneste her som mottar subsidier fra det offentlige.
Forøvrig er det verdt å merke seg at lønnsomhetsvinneren de siste 17 år ikke mottar pressestøtte. Norsk Fiskeoppdrett, særlig kjent for magasinet med samme navn, har gjennomgående surfet på de høyeste fortjenestemarginer i hele perioden.