– Vi har en markant økning av norske produkter inn i det amerikanske markedet. Og laks er en av driverne i sjømatmarkedet der borte akkurat nå, sa Egil Sundheim på Havbrukskonferansen onsdag.
Lite sjømat
Sundheim er sjømatrådets USA-sjef, og slo fast at går både opp og ned for sjømat i det amerikanske markedet: Innbyggerne får kun én prosent av sin protein fra sjømat. Og det totale sjømatkonsumet går til alt overmål ned.
Til gjengjeld er det et økt politisk fokus for fisk på matbordet. Og innenfor sjømaten, er det laks som er i vekst.
– Laks har gått forbi tunfisk i år. Bare reker er er større. Og laksen har høyest vekstrate av alle, sa Sundheim.
Sushi kommer
Med over 300 millioner amerikanere, er det definitivt rom for å vokse. Og den kommer på flere fronter: Sundheim viste til at det mest populære når man søker etter laks på Google i USA, er den tradisjonelle og sunne varianten som kokt eller stekt og med brokkoli og ris.
– Og den gjennomsnittlige laksespiser er en dame i 50-åra, sa Sundheim.
Men sushien holder også på å ta USA. Da gjerne med den yngre generasjonen i spissen. Og de vil ha mat akkurat der og da.
– Sushi er i vinden. Detaljhandelen er blitt oppmerksom på denne trenden. Og neste generasjon handler på impuls – og disse utgjør en fjerdedel av måltidsomsetningen i USA, sa Sundheim.