Fikk problemer med nedklippingen av ensilasjetank: – Litt mer solid enn man hadde beregnet

Nyheter
1116

Fjerningen av ensilasjetanken i Tromsø som kollapset på grunn av snø, tar lengre tid enn forventet.

Tanken, eid av Troms Fiskeindustri (TROFI), inneholdt 2.800 kubikk fiskeproteinkonsentrat da den kollapset mandag kveld i forrige uke. Tanken skulle opprinnelig vært fjernet fredag.

– Den er ikke fjernet. Vi fikk utstyrsproblemer da en hydraulisk saks som skulle brukes i nedklippingen ble ødelagt, sier Jens-Petter Jøstensen, direktør i TROFI til iLaks.

Det er selskapet Norsk Sanering som utfører jobben på vegne av TROFI, skriver Nord24.

Håper på fortgang
Jøstensen sier til iLaks at det likevel er blitt gjort endel arbeid i helgen, og at mesteparten av tanken er fjernet, men at det fortsatt er litt fiskeproteinkonsentrat igjen i tanken. Det er Lovund-firmaet Aquarius som eier innholdet i tanken.

– Så lenge vi ikke ennå får fjernet taket, får vi heller ikke gått inn og fjernet det siste. Vi håper å få litt fortgang i nedklippingen, slik at vi kan gå trygt inn der. Sikkerheten til de som arbeider med tanken er det viktigste, understreker Jøstensen.

Ståltanken ligger nedenfor Stakkevollvegen, en av de mest trafikkerte veien i Troms fylke.  Veien har vært stengt i en uke, og forblir stengt inntil arbeidet med tanken er ferdig.

Uavklart årsak
Hva som var årsaken til at tanken kollapset, er ennå ikke klart.

– Men vi ser jo når vi har klippet den at det er ingenting i veien med selve tanken. Den var litt mer solid enn beregnet, og det var derfor saksen ble ødelagt. Det som antakelig er skjedd at det kom en overbelastning da all snøen kom natt til forrige mandag. Det kom mye våt snø på kort tid, men snøen var tørr nok til å fyke. Vi har et stort fabrikktak ved siden av tanken, og all den snøen blåste av fabrikktaket og ned på tanken, sier Jøstensen.

Jøstensen ønsker ikke å si noe om hva hendelsen koster i kroner og øre for selskapet, og det er heller ikke bestemt om en ny tank skal på plass.

– Det er altfor tidlig å konkludere på det, men vi ser at det er stort behov for sånne tanker langs kysten, avslutter Jøstensen.