Festen var ikke over. Nytt kraftig byks for lakseprisen

Nyheter
0

Sushien blir dyrere. Og noen må ta den av menyen.

Forrige fredag falt prisen tungt. Da ble laksen i stor grad handlet mellom 74 og 76 kroner (til oppdretter). I dag stiger prisene henimot ti kroner.

– Det snakkes om 85+. Folk kjøper nærmest en og en bil ved behov. En kjøper fra det behovet en har fra det pakkeriet kan levere. Markedet ute virker å legge seg i en tidlig 80-score, men likevel snakkes det om høyere også. Du vet det ikke før du selger fisken, forteller en trader til iLaks.

– For noen er det helt rett at de får fem kroner mer enn andre, for de har en spesiell fisk til et spesielt marked, for eksempel til Kina. Det er tydelig at hestene bites litt nå.

Fakta

iLaks henter hver fredag etter lunsj inn spotpriser for laks. Dette er fisk som skal leveres den følgende uke. Her kontakter vi flere ledd i verdikjeden, herunder oppdrettere, eksportører og importører. Vi har alltid minst fem uavhengige kilder, selv om ikke alle kildene nødvendigvis vises på trykk. Vi varierer hvilke kilder vi bruker, og bruker ikke de samme kildene hver gang.

Flytrøbbel
Han får støtte fra en konkurrent.

– Prisene stiger. Sikkert 5-6 kroner opp i alle størrelser. Men ikke 6+. Flymarkedet er det press på. 3-6 ligger rundt 85 i snitt, tenker jeg.

– Flyfrakten steg sånn i pris at kundene ikke ville ha, så de kansellerer ordrene sine. Storlaksen er den billigste vi har kjøpt – på 80-82 kroner.

– Vi må redusere volum siden vi ikke har kredittgrense. En bil med laks koster jo snart to millioner kroner. Det er utfordrende. Men det er klart det er lite fisk. Det er jo det som gjør det. Lave kvantum, bemerker han.

Han merker forøvrig at inflasjonen biter stadig mer.

– Vi betaler oljetillegg for fraktene våre. Fra Nord-Norge til Oslo betaler vi nå 40.000 kroner for en bil. For to år siden betalte vi 20.000. Dette kommer til å gå utover lommeboken vår. Vi ser også at i Asia tar mange laks av menyen, på grunn av flyfrakt.

Lite å tilby
En fallende biomasse og ditto slaktevolumer merkes i markedet.

– Det er lite fisk. Masse prodfisk. Det er vel det som er årsaken. Lite å tilby, sier en eksportør, og viser til snittpriser mellom 83 og 85 kroner.

En annen eksportør ser enda høyere priser.

– 86 til 93 kroner. Store sprik, sier han.

Stoppe servering
Særlig det japanske markedet merker de økende problemene med flyfrakt av fersk laks, som en følge av at Russland og Ukraina er stengt for kommersiell flytrafikk.

– Vi ser uheldigvis at vi må stoppe servering av våre populære Aurora lakseretter, sier en ansatt ved restaurantkjeden Sushi Choshimaru til den japanske avisen Asahi Shimbun.

Han legger til at de må lite på fryste lakseprodukter, ettersom det «ikke er mulig» å fly laksen fra Norge.

Aurora Salmon er forøvrig merkevaren til Lerøy Aurora.