– Fersk, synlig og helst fra fiskedisk

Nyheter
547

– Med seminaret «Framtidens konsumenttrender for sjømat i Spania» ville vi vise noen av de mulighetene vi ser i det spanske markedet, og vi ville ta en kikk på trender og utfordringer fremover, sier Norges sjømatråds fiskeriutsending til Spania, Hildegunn Fure Osmundsvåg.

Seminaret ble avholdt i Barcelona under sjømatmessa Seafood Expo Southern Europe 2014. Der ga Sjømatrådet og Innovasjon Norge til sammen 65 tilhørere innsikt i det spanske markedet.

– Innovasjon Norge viste at Spania kan se ut til å være på vei ut av krisen: De har en forventet vekst i bruttonasjonalprodukt i år på 1,2 prosent, men også stabil arbeidsledighet, vekst i turisme, eksport og salg av luksusvarer. At flere utenlandske investorer nå investerer i Spania, er et annet tegn på at det går bedre med økonomien, forteller fiskeriutsending Hildegunn Fure Osmundsvåg.

Spania har hittil i år importert 1.000 tonn mer laks enn i toppåret 2012, og eksporten fra Norge på fersk torsk har steget med 33 prosent fra 2013.

– Samtidig har vi utfordringer med å nå flere unge forbrukere. De oppfatter ikke fisk som enkel mat å lage. Vår jobb blir fortsatt å informere om hvordan man enkelt kan tilberede fisk, og hvor allsidig laks og torsk kan være. Vi skal også vise at det kommer stadig flere gryteklare produkter av norsk sjømat i butikkene.

Osmundsvåg kan også fortelle at spanjolene går mer ut og spiser enn før, noe som kan betraktes som et positivt tegn for at folk har fått bedre økonomi.

– Det vi kaller «smartshopperen» er likevel kommet for å bli, også med en bedring i økonomien. Våre undersøkelser viser at 96 prosent vil fortsette med å sammenligne priser og planlegge sine handleturer. Samtidig ser vi at 68 prosent ikke vil velge bort et produkt på grunn pris, dersom de mener det er verdt pengene.

På konferansen fortalte også Mercasa, en paraplyorganisasjon for spanske matmarked, hvordan et nettverk kan støtte opp om sjømatsalget, og at Mercamadrid i Madrid er det andre største fiskemarkedet i verden etter Tsukiji-markedet i Tokyo.

Den spanske supermarkedkjeden Eroski Group, som har 1.000 butikker over hele Spania, delte i tillegg sine erfaringer om forbrukernes forhold til sjømat.

– Vår erfaring er at Spania fortsatt er et helfiskmarked fordi forbrukeren vil se hele fisken. Men når de går hjem, vil de ha med en ferdigskåret filet. De vil se ferskvare og møte fagfolk. Det er viktig for den spanske forbrukeren å føle seg trygg. Fiskedisken vil ikke forsvinne med det første, mener Gorka Azkona som er innkjøpsansvarlig for sjømat i Eroski.

Tilhørerne på seminaret fikk også høre hvor ekstremt viktig ferskmat er for supermarkedene.

– De må være gode på ferskmat, det tiltrekker kunder. 64 prosent av alt spanjolene handler, er ferskt, forteller Fure Osmundsvåg. Fiskeriutsendingen er glad for at den spanske supermarkedgiganten takker Norges sjømatråd for det gode samarbeidet de har hatt og fortsatt har, og at de setter pris på kampanjene til sjømatrådet fordi de ser at det gir resultater.

– Eroski avsluttet også med samme beskjed som oss: «We need to give more focus on the value and less pressure on the price».