Fergekapasitet stopper utvikling på Sørarnøy

Nyheter
1069

– Dere må ta oss på alvor, og tro oss når vi sier at vi ikke kan øke vår produksjon under nåværende forhold, var Johan Edvard Andreassen budskap til Fylkesråd for samferdsel, Willfred Nordlund (Sp), da han gjestet Sørarnøy. Andreassen er daglig leder for øyas lakseslakteri Salten N950 AS.

Flaskehals
Ifølge Johan Edvard Andreassen, daglig leder ved Salten N950, er flaskehalsen fergekapasiteten de i dag har til og fra øya.

– For det første er kapasiteten på ferga så liten at ikke alle trailere til og fra øya kommer med. Og om de kommer med, ja, så opptar de all kapasitet slik at både fastboende og de mange som har fritidsbolig her ute ikke kommer med. Også de som driver innen reiseliv blir skadelidende når deres gjester blir stående på fergeleiet i en av endene på sambandet.

Egen ferge
– Vårt største ønske er å få en egen ferge som går direkte fra Sørarnøy til Bodø. Det vil bety en betydelig tidsbesparelse, mindre trafikk av trailere på dårlige veier og at vi enklere får forsendelsene avgåre ut i Europa,  ved at vi får direkte tilgang til jernbane, var ett av ønskene fra Andreassen til Fylkesråden.

VOKSER. Salten N950 ligger på Sørarnøy i Gildeskål kommune i Nordland, og har hatt en betydelig økning i produksjonen de sist ti årene.

Vet at økning kommer
Andreassen begrunnet sine «krav» overfor Fylkesråden med å vise til forventet økt produksjon ved lakseslakteriet de neste ti årene.

– Vi har, om kort tid, nådd det maksimale vi kan produsere med dagens transporttilbud. I 2015 var det rundt 2000 trailere innom slakteriet. Det tilsvarer 21 000 tonn slaktet laks. Regner en gjennomsnittpris i 2015 på 44 kroner kiloet er det formidable verdier det er snakk om.

Det betyr at de siste ti årene så har trafikken økt i takt med økende produksjon hos oss. På denne tiden har vi har femdoblet trafikken, og vi anslår at vi vil øke denne tre ganger de kommende ti årene, så situasjonen kan vi si er prekær, uten å overdrive.

Utbedring
I tillegg til å øke kapasiteten på fergeforbindelsen er en oppgradering av fergeleiet på Sørarnøy et must, ifølge Andreassen.

– Problemet med fulle ferger er størst i perioden november og desember. Erfaringsmessig slakter vi 40 % første halvår og 60 prosent i andre halvår. Det betyr at fergekapasiteten er sprengt i tiden før jul.

Ønsker fortsatt vekst
– Hvordan forbedringen kommer, enten ved hjelp av flere avganger, større ferge eller direkteferge til Bodø, er ikke vesentlig. Det som er vesentlig er at kapasiteten økes til et nivå son er slik at både innbyggertallet og næringslivet på Sørarnøy kan utvikle seg og vokse også i fremtiden.

Vi skal ikke så mange årene tilbake hvor vi slet med å fylle både barnehage og skole. Nå opplever vi at folk flytter hit, bygger hus og at det fylles opp begge steder. Denne veksten ønsker vi skal fortsett, sa Johan Edvard Andreassen til Fylkesråden.

Ingen snarlig løsning
Fylkesråd for samferdsel i Nordland Willfred Nordlund (Sp), kunne ikke love noen snarlig løsning når det gjelder fergetrafikken til og fra Sørarnøy.

– Jeg ser jo at det er et næringsliv i vekst og det går bra i mange av bedriftene. Utfordringen er å levere infrastruktur.

Små overføringer
– Bedriftene på Sørarnøy har jo planer for videre vekst. Jeg tar med meg de behovene de melder de har for å få til videre vekst, og skal se hva vi kan bidra med innefor det handlingsrommet som vi har.

Overføringene fra staten til fylkeskommunen, som skal gi gode tjenester til alle innbyggerne i Nordland, er ikke tilstrekkelige for å kunne gjøre det. Derfor ser vi nå på om det kan finnes effektive måter vi kan ta i bruk som reduserer kostnader.  Hovedproblemet er at overføringene ikke tar hensyn til de verdiskapningene som næringslivet bidrar med, spesielt i Nordland.

Ingen kvikk-fix
– Å ta tak i denne saken spesielt er ikke mulig. Denne må ses i sammenheng med andre ting. Det finnes ingen kvikk-fix her, vi må ta alle hensyn. Nordland er langt og har mange steder som har behov for økt fergekapasitet, og har mange småsamfunn som bidrar med store summer til fellesskapet, som samfunnet på Sørarnøy.

Utfordringen er at vi ikke får overføringer som gjør det mulig å gjennomføre det vi ønsker. For tiden bruker vi 800 millioner innenfor sjøtransport i Nordland, og vi gjør så godt vi kan for å bruke disse midlene så godt som mulig, avslutter Fylkesråd for samferdsel, Willfred Nordlund (Sp).