Får drahjelp av kundenes kunder

Nyheter
555

Stingray har tatt turen til Brüssel, og har i år for første gang stand under den store sjømatmessen. Teknologien med å skyte lakselus med laser er eksotisk og vekker oppmerksomhet også her.

Fokus på sluttkunden
– Det som har vært veldig spennende for oss er våre kunders kunder, det vil si supermarkedkjeder og de som kjøper inn laks og fiskemat, er blitt mer og mer interesserte i dette. Lus er noe som er på agendaen også i utlandet og ute blant konsumentene. Så det at konsumentene engasjerer seg gjør at de store supermarkedkjedene viser interesse. Det er jo fordi det er deres brand som rammes av dette. De synes at dette er en fremtidsrettet løsning, sier daglig leder John A. Breivik i Stingray til iLaks.

Mens Breivik snakker, forklarer hans kollega Odd Mikkelsen prinsippene bak teknologien for to storøyde innkjøpere fra en asiatisk supermarkedkjede.

– Det vi ser er at interessen begynner å komme tilbake til Norge. De forteller det til sine leverandører, oppdretterne, at de må se på laseren. De opplever det som en bærekraftig metode. Jeg tror det vil dra oss ytterligere.

Bort fra kjemikalier
– Det er ingen tvil om at metoden vår er annerledes og oppleves som fremtidsrettet. Og da vil en bort fra kjemikalier og en del av de lusemidlene som har vist seg å ikke være bra for verken miljø eller være spesielt fremtidsrettet, sier han.

– Det å være her på en internasjonal arena gir oppmerksomhet i forhold til at vi er en del av en leverandørindustri. Vi er en del av en løsning som kan gi spennende oppmerksomhet også internasjonalt. Vi håper vi kan bli en løsning og en teknologileverandør som kan levere flere produkter etter hvert.

– Vi har fått en del oppmerksomhet ved at vi nå skal ha andre applikasjoner på plattformen. Andre fiskeaktører internasjonalt ser verdien av biomassemålinger basert på kamerateknologi. Flere er på oss der for å å vite når vi eventuelt kan ha sånne ting klart. For laks og ørret regner vi med å ha det klart innen et års tid, sier Breivik videre.

Bass og bream
Blant de som er særlig interesserte i biomassemålinger med kamera, uten håndtering av fisken, er oppdrettere av sea bass og sea bream i Middelhavet.

– I Norge ser en verdien av å øke antall tellinger og se på automatisering av tellingen. Næringskomiteen sa jo at dette var en interessant retning, sier han og viser til gårsdagens politikerbesøk.

Stingrays luselaser plasseres i stadig flere oppdrettsmerder.

– Nå kommer vi fra første halvdel av mai til å ha 30-32 systemer ute hos oppdrettsaktører i Norge, først og fremst, men også på Færøyene. Og bildet videre er at vi har fått så mye interesse at vi begynner å fylle ordrebøkene utover høsten også.

Ekspanderer
– Vi har lagt opp til å ha en kapasitet på opp til 100 enheter i løpet av året. Det er der vi bygger videre på den kapasiteten. Skal vi bli ett av de alternativene som skal tas i bruk, må vi ha kapasitet på 4-500 enheter i løpet av året. Vi har en ambisjon om å klare en slik produksjonskapasitet i løpet av to til tre år, anslår Breivik.

– I disse dager installerer vi systemer på en stor lokalitet utenfor Harstad, vi skal ha ti systemer der, og så har vi lokaliteten til Marø/Karstensen utenfor Florø, forklarer han.